این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اوراسیای مرکزی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۷۷-۱۹۷
عنوان فارسی
بازتاب تحولات سیاسی و اجتماعی در سینمای شوروی و روسیه
چکیده فارسی مقاله
این نوشتار ویژگی فیلمهای دهۀ 1970 تا 2010 سینمای روسیه را بررسی و تحلیل میکند. در دهۀ 60 قرن بیستم، سینمای روسیه به جهان شناسانده شد و پیش از گذشته در مسیر پیشرفت قرار گرفت. سیاستهای نرم فرهنگی دوران اُتتیپل[1] و وضعیت هنر و جامعه در عصر پرسترویکا، فیلمهای دهههای 1970 و 1980 را به پدیدهای ویژه تبدیل کرد که بازتاب روشنی از روابط اجتماعی آن عصر است. آزادیِ ناگهان جاریشده در بستر هنر اتحاد شوروی - که در آستانۀ فروپاشی بود - سینمای دهۀ 1990 را نیز تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از نابسامانیهای اجتماعی، عریانتر از همیشه به نمایش گذاشته شدند. دهۀ نخست قرن بیستویکم، سینمای روسیه میزبان فیلمهایی از جنس فیلمهای سینمای هالیوود بود و تلاش کرد این راه را مصمم ادامه دهد. در این دهه، سینمای روسیه شاهد تصاویری بود که پیش از این به خود ندیده بود. با تغییر کارکرد هنر در دوران پساشوروی، رویکرد هنرمندان نیز تغییر کرد و سینما نیز در بسیاری موارد به گیشه میاندیشید. نسخۀ روسی رؤیای آمریکایی در فیلمهای گیشهای روسیه دیده میشود؛ اما دغدغۀ آسیبشناسی اجتماعی و ساختن یا بازگشت به هویت روسی، همچنان در برخی فیلمهای روسیۀ جدید قابل مشاهده است. سینمای معناگرای روسیه را میتوان تأیید این مدعا دانست. حمایتهای دولتی از فیلمهای اقتباسی از آثار ادبی و رویدادها تاریخی، منجر به تولید فیلمهای ماندگاری در این حوزه شده است. سینمای روسیه، دوران گذار خود را گذرانده است و انتظار میرود بهزودی شاهد آثاری باشیم که ردپای هویت غیرروسی کمتر در آنها دیده شود. [1]. Ottepel (The Khrushchev Thaw)
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل محتوا، سینمای روسیه، فروپاشی اجتماعی، هویت فردی، هویت ملی،
عنوان انگلیسی
Reflects the political and social developments in Soviet and Russian cinema
چکیده انگلیسی مقاله
This article reviews and analyzes the features of Russian films from 1970 to 2010. In this paper, we try to answer the question of whether the political transformations and leadership of the government have been influential in Soviet cinema and Russia every decade. How has the political and social transformations in every decade affected culture and art, including cinema art? The hypothesis of the research is that Soviet cinema and Russia have presented their cinematic arts and culture with respect to the ruling politics. In the 60s of the twentieth century, Russian cinema was introduced to the world and it was already on the path to progress. Khrushchev's cultural policies, and the state of art and society in the era of parastria, turns the films of the 70s and 80s into a special phenomenon that clearly reflects the social relations of that era. The heroes of the films of the 70's and 80's find the inner world while the audience in the 1950s and '60s saw the heroes of the machine serving the progress of society. The sudden release of Soviet art, which was on the brink of collapse, also affected the cinema of the 1990s, and many social uncertainties were displayed more obscure than ever.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا محمدی |
استادیار زبان و ادبیات روسی، دانشگاه تهران
طاهره سلگی |
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مطالعات روسیه، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jcep.ut.ac.ir/article_72559_2ab6a085cbb595b2eec4d9d6b318c5fd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1119/article-1119-1883482.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات