این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اوراسیای مرکزی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۱۹-۲۳۴
عنوان فارسی
مطالعۀ تطبیقی دیپلماسی رسانهای ایران و ترکیه در آسیای مرکزی و قفقاز
چکیده فارسی مقاله
امروزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها بهعنوان عاملی تعیینکننده و اثرگذار در نظام بینالملل تحت تأثیر تحولهای شگرف در عرصۀ علوم ارتباطی جدید قرار گرفتهاند؛ چنانکه «دیپلماسی رسانهای» بهعنوان یکی از شاخههای اصلی فعالیتهای دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی، بخش شایان توجهی از دیپلماسی عمومی کشورهای قدرتمند منطقهای و جهانی را به خود اختصاص داده است. بهگونهای که امروزه توانسته در بحرانها، انقلابها و جنگها و دوستیهای کشورها نقشی اساسی بر عهده داشته باشد. رسانههای نوینِ ارتباطی توانایی خبرسازی، خبررسانی و جهتدهی به افکار عمومی جوامع را دارند. پس از فروپاشی اتحاد شوروی در اوایل دهۀ نود و استقلال کشورهای منطقۀ آسیای مرکزی و قفقاز، دو قدرت منطقهای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، تلاش خود را برای نفوذ در این منطقۀ نوظهور آغاز کردند و با توجه به ظرفیتهای بسیار خوبی که هرکدام از این کشورها در حوزههای فرهنگی، زبانی، قومی، مذهبی، تمدنی، اقتصادی و جغرافیایی با این منطقه دارند، سعی در نفوذ در این منطقه داشتهاند. این دو کشور میخواهند در کنار فعالیتهای دیپلماتیک رسمی خود از قدرت نرم خویش نیز برای دستیابی به هدفهای فرهنگی و اقتصادی در این منطقه بیشترین استفاده را ببرند. پرسش اصلی این نوشتار این است که دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در منطقۀ آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی مبتنی بر چه مؤلفههایی است؟ در پاسخ به این پرسش با استفاده از چارچوب مفهومی دیپلماسی رسانهای، این فرضیه مطرح میشود که دیپلماسی رسانهای ایران مبتنی بر صداوسیما و ارگانهای دولتی و دیپلماسی رسانهای ترکیه مبتنی بر سازمانها و تلویزیونهای خصوصی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دیپلماسی رسانهای، رسانه، دیپلماسی عمومی، قومیت، هویت،
عنوان انگلیسی
Comparative study of media diplomacy Iran and Turkey toward Central Asia and Caucasus
چکیده انگلیسی مقاله
Today, diplomacy and foreign policy affected as a determining factor in the international system, this has been by the dramatic developments in the field of communications. As regards "media diplomacy" is one of the main branches of foreign policy activities that allocated significant part of public diplomacy to regional and global powers. After the collapse of the Soviet :union: in the early 90s and independence of the countries of Central Asia and the Caucasus, Iran and Turkey (two regional powers), began his quest for influence in the region and they have tried to influence in the region, considering the great potential that each of these countries in the areas of cultural, linguistic, ethnic, religious, civilizational, economic and geographical area. Iran and Turkey tried for greater convergence with countries in the region by using the media diplomacy. The main research question is that what is base components media diplomacy of the Islamic Republic of Iran and Turkey in Central Asia and the South Caucasus? In answer to this question, this hypothesis be raised by using the conceptual framework of media policy that Iran's media diplomacy based on state television and government agencies and Turkish media diplomacy based on organizations and private television.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدحسن میرفخرائی |
دانشیار روابط بینالملل، دانشگاه علامۀ طباطبائی
مجید فیروزمندی بندپی |
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، دانشگاه علامۀ طباطبائی
نشانی اینترنتی
https://jcep.ut.ac.ir/article_72558_048963cfb743644b07596ab876933a22.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1119/article-1119-1883484.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات