این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۲۱، شماره ۸۰، صفحات ۳۳-۵۴

عنوان فارسی خداباوری و یافته‌های علوم شناختی دین: سازگاری یا ناسازگاری
چکیده فارسی مقاله از اوایل قرن 21 تا کنون، یک حوزه جدید از علوم شناختی به نام «علوم شناختی دین» توجه محققان بسیاری را به خود جلب کرده است. محققان در این شاخه به دنبال بررسی مکانیزم‌های شناختی هستند که باورهای دینی را در انسان تولید یا تقویت می‌نمایند. نظریه‌ها و همچنین شواهد تجربی علوم شناختی دین، پرسش‌های فلسفی و الهیاتی بسیاری را به دنبال داشته‌ است. یکی از مهمترین این پرسش‌ها این است که آیا این یافته‌ها نشان می‌دهند که باور به وجود خدا، باوری ناموجّه است؟ پاسخ برخی از فلاسفه به این پرسش مثبت است. آن‌ها معتقدند که مکانیزم‌های شناختی مورد مطالعه در این حوزه، تهدیدی علیه خداباوری است. دلایل آن‌ها در این خصوص عمدتا بر مستعدّ خطا بودن مکانیزم‌های شناختی و همچنین غیرحسّاس بودن این مکانیزم‌ها نسبت به صدق استوار است. هدف ما در این مقاله این است که نشان دهیم که حتی با فرض پذیرش نظریه‌ها و شواهد تجربی علوم شناختی دین، هیچ یک از دلایل فوق نمی‌توانند ناموجّه بودن باورهای دینی، به ویژه باور به خدا را نشان دهند. استدلال ما در این خصوص، بر مانعه‌الجمع نبودن تبیین‌های طبیعی و فراطبیعی و همچنین محدودیت اساسی مکانیزم‌های شناختی استوار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Theism and Cognitive Science of Religion: Compatibility or incompatibility
چکیده انگلیسی مقاله From the beginning of the 21st century, a new field of cognitive science called "cognitive science of religion" attracted the attention of many scholars. Researchers in this branch seek to explore cognitive mechanisms that produce or reinforce religious beliefs in mankind. Theories as well as empirical evidence of the cognitive sciences of religion have led to many philosophical and theological questions. One of the most important questions is whether these findings show that belief in the existence of God is unjustified. Some philosophers respond to this question Yes. They believe that the cognitive mechanisms studied in this area are a threat to belief in God. Their reasons for this are largely based on the fact that these mechanisms are prone to substantial error, and the inadequacy of these mechanisms in relation to truth. Our aim in this paper is to show that, even assuming the theories and empirical evidence of the cognitive science of religion, none of the above reasons can show the irrationality of religious beliefs, especially belief in God. Our argument in this regard is based on the fact that natural and supernatural explanations are not inconsistent, and the fundamental limitation of cognitive mechanisms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید مهدی بیابانکی |
استادیار گروه معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_1368_5622e61ec5c7967a64b23586108c2349.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-1884215.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات