این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۲۱، شماره ۸۰، صفحات ۵۵-۷۴

عنوان فارسی ابن‌سینا و منطق فهم دین
چکیده فارسی مقاله منطق فهم دین، قواعد روشمندی است که رعایت آن قواعد، ذهن مفسر دینی، از خطا در فهم مصون شود. ضرورت چنین منطقی بر اهل اندیشه پوشیده نیست. ابن‌سینا یکی از صاحب نظران در این خصوص است. مسأله این مطالعه «ابن‌سینا و منطق فهم دین» است. این مطالعه بنیادی، تاریخی، ‌تحلیلی و مسأله محور است به روش کتابخانه‌ای از منابع معتبر است. یافته‌های این مطالعه، عدم همخوانی دریافت‌های علمی فلسفی ابن‌سینا با متون دینی است که باعث شده است، او ناهماهنگی بین گزاره‌های عقلانی و گزاره‌های وحیانی را تشخیص دهد. پیامبر انسان منحصر به فرد و متعال در حدس، خیال و عقل بوده است. بخش زیادی از دریافت‌های او از حقایق، با سطح فهم عمومی هماهنگ نبوده است. ارائه عریان یافته‌ها هم، نه ممکن و نه مفید بوده است، ازاینرو، او آن را به زبان رمز، تشبیه و تمثیل در اختیار مردم قرار داد تا با حداقلی از سعادت عقلانی و انسانی آشنا شوند. به نظر این‌سینا فهم حقیقت معنای متون تنها با وجودشناسی ممکن است. وجودشناسی، مفسر را قادر می‌سازد تا با مولف متن و مقصود مولف از متن آشنا شود و بتواند متن را رمزگشایی کند. او خود چنین کرده و همین باعث نقدهای جدّی به وی شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابن‌سینا، منطق فهم. دین، متون دینی، هرمنوتیک، وجودشناسی،

عنوان انگلیسی Avicenna and the logic of religious understanding
چکیده انگلیسی مقاله The logic of religious understanding contains some methodological rules that following them prevents the mind from false understanding of religious propositions. Avicenna is one of those philosophers who have a theory in this realm. Thus in this article, we are going to concentrate on the logical methodology of religious understanding according to Avicenna. This is a fundamental, historical, and analytical study which is a library-based research from reliable sources. In this study, we prove that the inconsistency between scientific knowledge and religion made Avicenna look for a special sort of logic to understand religious propositions. According to Avicenna, the prophet was strong power of reasoning. The prophet couldn't give all of his inspirations to the ordinary people directly, so he gave the least truths to people by the language of metaphor, symbol and simulation. Meanwhile, people could get familiar with the foundation of salvation and be close to the rational deliverance of the prophet Ontology enables the commentator to understand the author and his aims, at the same time the commentator can decode the text, interpret that, and find the true meaning of it by using ontology. There are some serious critiques regarding Avicenna's logical methodology of religious understanding.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد نصر اصفهانی |
عضو هیئت علمی

جعفر شانظری |
دانشیار و هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان

سید مهدی امامی جمعه |
هیئت علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_1364_a4c2388e4642146fe150cfe3e709dc4d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-1884216.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات