این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۸۱-۱۰۱
عنوان فارسی
آسیب شناسی درس آشنایی با علوم قرآنی در رشته زبان و ادبیات فارسی
چکیده فارسی مقاله
یکی از درسهایی که برای فهم و شناخت هرچه بهتر علوم قرآن در رشته ادبیات فارسی درنظر گرفته شده آشنایی با علوم قرآنی است. اما این درس در اهداف، سرفصلها، و کتابهای آموزشی اشکالاتی دارد که از اهمیت، جذابیت، و کارآیی آن کاسته و قابلیتهای بسیار این درس را تحتالشعاع قرار داده است. سه منبع مهم و پرتیراژ این درس تألیف استادان رادمنش، حلبی، و رکنی است که باوجود امتیازاتی ازجمله اشتمال بر مهمترین مباحث علوم قرآنی و اطلاعات مفید و ارزشمند در این باب، همچنین برخی اشارات ادبی متناسب با بحث، ضعفها و ایراداتی نیز دارند. مهمترین معضل گنجاندهنشدن جامع و روشمند مباحث ادبیِ مرتبط با سرفصلهای درس در کتابهای آموزشی آشنایی با علوم قرآنی است که درکنار عواملی چون جامع و مانعنبودن درسنامههای آموزشی، پرداختن به مطالب غیرضروری، عدم اولویتبندی مباحث علوم قرآنی براساس بازتاب آن در ادبیات و آشفتگی در تدوین مطالب کتابهای درسی باعث شده این درس به حاشیه دروس تخصصی رشته ادبیات فارسی رانده شود. در این مقاله میکوشیم، ضمن آسیبشناسی و نقد سرفصلهای آموزشی و درسنامههای دانشگاهی آشنایی با علوم قرآنی، راهکارهایی برای افزایش بازدهی کیفی درس و ارتقای جایگاه آن ارائه دهیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Pathology of the Syllabus "An Introduction to Quranic Sciences" in Persian Language and Literature
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زینب رضاپور |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3991_f0317deb0d95a55b2a33e7d0c9672939.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-1884282.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات