این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۶-۲۵
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی نوجوان محور با درمان شناختی رفتاری و درمان هیجان مدار بر تنظیم هیجان نوجوانان دختر دارای علائم بیموبایلهراسی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بیموبایل هراسی مانند هر فوبی دیگری نیازمند توجه درمانی، به ویژه در میان نوجوانان است. پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی نوجوان محور با درمان شناختی رفتاری و درمان هیجان مدار بر تنظیم هیجان نوجوانان دارای علائم بی موبایل هراسی اجرا شد. روش کار: روش پژوهش نیمهآزمایشی همراه با گروه کنترل و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان شهر اصفهان بود که نمره آنها در "پرسشنامه نوموفوبیا "Nomophobia Questionnaire" بالاتر از خط برش قرار میگرفت. از این میان 60 نفر بهصورت هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در چهار گروه درمان ذهن آگاهی نوجوان محور پژوهشگر ساخته، درمان هیجان مدار و درمان شناختی-رفتاری و گروه کنترل جایگزین شدند. دو گروه درمانی هر یک به مدت 10 جلسه مداخلات درمانی را دریافت نمودند درصورتیکه درمانی بر گروه کنترل اجرا نشد. ابزار جمعآوری دادههای "مقیاس دشواری تنظیم هیجان" (Difficulties in Emotion Regulation Scale) بود. روایی محتوایی و پایایی با روش آلفای کرونباخ پرسشنامهها تأیید شد. دادهها بهوسیله نرمافزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد. یافتهها: بین سه درمان ذهن آگاهی نوجوان محور، درمان شناختی رفتاری و درمان هیجان مدار، بر تنظیم هیجان با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (01/0>P). در عین حال بین سه نوع درمان بر تنظیم هیجان تفاوت معناداری به دست نیامد (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparing the Effectiveness of Adolescent-Centered Mindfulness with Cognitive Behavioral Therapy and Emotion-Focused Therapy on Emotion Regulation among Adolescents Girl with Nomo-Phobia
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nomo-Phobia like any other phobia requires medical attention, especially among adolescents. The purpose of this study was to comparing the effectiveness of adolescent-centered mindfulness with cognitive behavioral therapy and emotion-focused therapy on emotion regulation among adolescents' girl with Nomo-phobia. Methods: The research method was quasi-experimental with control group and the research design was pre-test, post-test and follow-up. The statistical population of this study consisted of all adolescents in Isfahan whose score was higher than the cut line in the "Nomophobia Questionnaire". Sixty subjects were selected purposefully and were randomly divided into four groups of researcher-made adolescent mindfulness therapy, emotion-focused therapy, and cognitive-behavioral therapy and control group. Three treatment groups received 10 sessions of intervention for each treatment, while the control group did not. Data collection tool "Emotion Regulation Difficulty Scale". Validity and reliability of the questionnaire were confirmed by Cronbach's alpha method. Data were analyzed by SPSS.23. Results: There were significant differences between the adolescent mindfulness therapy, emotion-focused therapy, and cognitive-behavioral therapy in difficulty in emotion regulation compared with the control group (P < 0.01). However, there was no significant difference between the three treatments on emotion regulation (P < 0.05). Conclusions: Use of adolescent mindfulness therapy, emotion-focused therapy, and cognitive-behavioral therapy is helpful in regulating the emotion of adolescent girls with symptoms of Nomo-Phobia. It is recommended that the above treatments be used to reduce the symptoms of Nomo-Phobia.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
روژین داودی | Rozhin Davoudi
Department of Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
غلامرضا منشئی | Golamreza Manshaee
Department of Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
محسن گلپرور | Mohsen Golparvar
Department of Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1309-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-1885042.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات