این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۶-۳۴

عنوان فارسی پیش بینی اضطراب حالت/صفت بر اساس سیستم مغزی رفتاری وتیپ های صبحگاهی/عصرگاهی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب/حالت صفت را می‌توان شرایط هیجانی ناپایدار دانست که بازتاب تفسیر فرد از یک موقعیت تنش زا در یک دوره زمانی خاص بوده و بسته به درجه‌ای که اوضاع، تهدید آمیز درک شده باشد، شدت آن متغیر است. پژوهش حاضر با هدف تعیین پیش بینی اضطراب حالت/ صفت بر اساس سیستم مغزی رفتاری و تیپ های صبحگاهی/ عصرگاهی در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی1394 انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن 370 دانشجوی دانشگاه ارومیه (169 دختر، 201 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با "پرسشنامه اضطراب حالت/ صفت اشپیلبرگر" (Questionnaire Spielberger State/Trait Anxiety)"، " پرسشنامه سیستم مغزی رفتاری کارور و وایت" (Carver & White Behavioral Brain Systems Questionnaires)"، تیپ‌های صبحگاهی/ عصرگاهی هورن و استبرگ" (Horne & Ostberge Morningness-EveningnessTypes) " انجام شد. روایی در مطالعات قبلی تایید شده است.پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس ا س نسخه 22 تحلیل شد. یافته‌ها: بین سیستم مغزی رفتاری و تیپ های صبحگاهی/ عصرگاهی با اضطراب حالت/ صفت همبستگی وجود داشت (01/0 >P). نتایج تحلیل رگرسیون به روش گام به گام نیز نشان داد که سیستم مغزی رفتاری و تیپ های صبحگاهی/ عصر¬گاهی 32 درصد از واریانس اضطراب حالت/ صفت را پیش بینی می‌کنند. نتیجه گیری: سیستم مغزی رفتاری و تیپ‌های صبحگاهی/عصرگاهی می‌تواند اضطراب حالت/ صفت را در دانشجویان پیش بینی کند. پیشنهاد می شود یافته ها در حوزه مشاوره توسط مراکز مشاوره دانشجویی مورد توجه قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The role of prediction of state / trait anxiety based on behavioral brain systems and nightly bridges in students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nomo-Phobia like any other phobia requires medical attention, especially among adolescents. The purpose of this study was to comparing the effectiveness of adolescent-centered mindfulness with cognitive behavioral therapy and emotion-focused therapy on emotion regulation among adolescents' girl with Nomophobia. Methods: The research method was quasi-experimental with control group and the research design was pre-test, post-test and follow-up. The statistical population of this study consisted of all adolescents in Isfahan whose score was higher than the cut line in the "Nomophobia Questionnaire". Sixty subjects were selected purposefully and were randomly divided into four groups of researcher-made adolescent mindfulness therapy, emotion-focused therapy, and cognitive-behavioral therapy and control group. Three treatment groups received 10 sessions of intervention  for  each  treatment,  while  the  control  group  did  not.  Data  collection  tool  "Emotion  Regulation Difficulty Scale". Validity and reliability of the questionnaire were confirmed by Cronbach's alpha method. Data were analyzed by SPSS.23.  Results:  There  were  significant  differences  between  the  adolescent  mindfulness  therapy,  emotion-focused therapy, and cognitive-behavioral therapy in difficulty in emotion regulation compared with the control group (P < 0.01). However, there was no significant difference between the three treatments on emotion regulation (P < 0/05). Conclusions:  Use  of  adolescent  mindfulness  therapy,  emotion-focused  therapy,  and  cognitive-behavioral therapy  is  helpful  in  regulating  the  emotion  of  adolescent  girls  with  symptoms  of  Nomo-Phobia.  It  is recommended that the above treatments be used to reduce the symptoms of Nomo-Phobia.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه قاسم زاده | fateme ghasem zade
Master of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, West Azerbaijan, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایران

علی عیسی زادگان | ali isazadeghan
Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, West Azerbaijan, Iran
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایران

فرزانه میکائیلی | farzane mikaeli
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, West Azerbaijan, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایران


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1097-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-1885043.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات