این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
کارآفرینی در کشاورزی
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۳۱-۵۰
عنوان فارسی
ابهام زدایی واژه شناختی مهارتهای اشتغال محور دانش آموختگان بخش کشاورزی
چکیده فارسی مقاله
واژههای متعددی برای مهارتهای مرتبط با اشتغال دانشجویان در آموزش عالی به کار رفته است که از جمله میتوان به کارآفرینی، اشتغالپذیری، مهارتهای عمومی، مهارتهای قابل انتقال، مهارتهای اصلی، مهارتهای کلیدی و مهارتهای کسب و کار و یادگیری توسعه شغلی اشاره کرد. از جمله چالشهای پیش روی محققان و دستاندرکاران آموزش عالی تعدد این واژههاست که در برخی مواقع با بیدقتی به کار گرفته میشوند. هدف این مقاله ابهامزدایی از این واژهها و فراهم کردن زمینه درک صحیح و کاربست شایسته آنها در عرصه پژوهش و عمل در آموزش عالی کشاورزی است. مقایسه کارآفرینی و اشتغالپذیری نشان داد وجه ممیزه کارآفرینی صلاحیتهای قبل از تأسیس کسب و کار (صلاحیت فرصت) و وجه تمایز اشتغالپذیری یادگیری توسعه شغلی است. از وجوه تشابه آنها صلاحیتهای پس از ایجاد کسب و کار (صلاحیتهای مدیریتی) و مهارتهای فنّی (تخصصی) است. مهارتهای اصلی، کلیدی، عمومی، قابل انتقال، کسب و کار و یادگیری توسعه شغلی بخشی از مهارتهای اشتغالپذیری هستند. واژههای مهارتهای عمومی، قابل انتقال، اصلی و کلیدی در بسیاری موارد به صورت مترادف بهکار میروند، اما میتوان وجوه تمایزی را برای آنها قائل شد. در این زمینه، مهارتهای قابل انتقال و عمومی که در حقیقت معنای یکسانی دارند؛ نسبت به مهارتهای اصلی یا کلیدی و همچنین مهارتهای کسب و کار، طیف گستردهتری از مهارتها را در بر میگیرند و مهارتهای اصلی یا کلیدی و مهارتهای کسب و کار نوع خاصی از مهارتهای عمومی یا قابل انتقال هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید کریمی |
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران.
حسام الدین غلامی |
استادیار، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jead.gau.ac.ir/article_4648_316cdd171e4f9800031179b9d0446046.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1517/article-1517-1889985.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات