این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کاوش های مدیریت بازرگانی
، جلد ۱۱، شماره ۲۱، صفحات ۳۴۷-۳۷۱
عنوان فارسی
چابکی بازاریابی خدمات، مفهوم پردازی و توسعه مقیاس
چکیده فارسی مقاله
بازاریابی در کنار مفاهیمی مثل رقابت و چابکی از موضوعات چالشی در حوزه خدمات است که همواره مد نظر صاحبنظران میباشد. از آن جا که حفظ و نگهداشت مشتریان به چگونگی برآورده شدن انتظارات آنان از سوی شرکتها بستگی دارد، سنجش دقیق و پاسخگویی به انتظارات مشتریان به طور چابک الزامی و کلیدی است. بر این اساس، هدف این پژوهش، تعریف نظری چابکی بازاریابی خدمات و همچنین توسعه ابزاری استاندارد جهت اندازهگیری این متغیر میباشد. در این راستا ابتدا با انجام دلفی فازی مثلثی، سنجههای مناسب مشخص شد. سپس با تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل مکنون سازه چابکی بازاریابی خدمات استخراج گردید. برای تعیین اعتبار مدل اکتشاف شده با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی به بررسی شاخصهای برازندگی پرداخته شد. نتایج به دست آمده، 18 سنجه مرتبط به آن را برای اندازهگیری چابکی بازاریابی خدمات شناسایی نموده است. بر اساس یافتههای تحقیق پایش منابع انسانی و توانمندسازی به عنوان ابعاد سازه چابکی بازاریابی داخلی، نیازسنجی و انطباق به عنوان ابعاد چابکی بازاریابی تعاملی و همچنین انعطافپذیری رویهای و آمیخته بازاریابی منعطف به عنوان ابعاد چابکی بازاریابی خارجی شناسایی و معرفی شدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Service Marketing Agility, Conceptualization and Scale Development
چکیده انگلیسی مقاله
Marketing, along with concepts such as competition and agility, is considered as a challenge in the field of services. Since retention of customers depends on how companies meet their expectations, accurate measurements and agile responsiveness to customers are urgently needed. Accordingly, the purpose of this research is to provide a theoretical definition for service marketing agility and to develop a standard scale for measuring this variable. In this regard, first, a triangular fuzzy Delphi is implemented to determine appropriate measures. Then, with the exploratory factor analysis, the latent factors of service marketing agility are extracted. In order to determine the validity of the exploratory model, a confirmatory factor analysis is done to evaluate the indicators' fitness. According to the results, there are 18 related items identified to measure the agility of service marketing. Also, human resource monitoring and empowerment, as dimensions of internal marketing agility, needs assessment and adaptation as dimensions of interactive marketing agility. In addition, procedural flexibility and flexible marketing mix have been found as the dimensions of external marketing agility.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدمحمد طباطبایی نسب |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
رقیه محمدیان یزد |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
نشانی اینترنتی
http://bar.yazd.ac.ir/article_1561_44ede8433c88e9cacfa83769deec43f3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-1892714.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات