این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
سیاست گذاری اقتصادی
، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۲۵-۴۶
عنوان فارسی
تدوین الگوی پیشنهادی مؤلفههای مدیریتی سرمایه اجتماعی با نگاهی به مفاهیم نهجالبلاغه
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر بسیاری از اندیشهوران بر این اعتقادند که با شناسایی، گسترش و بکارگیری مولفههای سرمایههای اجتماعی در سازمانها، میتوان بسیاری از چالشهای درون سازمانی را با تدبیر و بدون آسیب پشت سر گذاشت و خلاءهای رشد و توسعه سازمانی نیز با این روش پر میشود. به نظر میرسد با نگاهی دقیق به مجموعه خطب، نامهها و حکمتهای ماندگار و ارزشمند نهجالبلاغه میتوان اصولی مانند: 1) اصل تقوی الهی 2) اصل عدالت و انصاف 3) اصل پرهیز از غرور و خودپسندی 4) اصل تواضع و حلم 5) اصل گشادهرویی و خوشرویی 6) اصل پرهیز از دنیاطلبی و 7) اصل پرهیز از اکوپتی (زیادهطلبی اقتصادی) را از متن فرمایشات حضرت استخراج نمود. این اصول را میتوان به عنوان بخشی از الگوی مدیریتی امام علی (علیهالسلام) از منظر مؤلفههای سرمایه اجتماعی در نظر گرفت[1]. از طرفی امکان تعمیم این الگو در حوزه تعاملات سازمانی و عرصه مدیریت بر پایه متغیر نهان سرمایه اجتماعی وجود دارد. علاوه بر آن میتوان به کمک مؤلفهها و شاخصهای این الگو یک مدل پیشنهادی مدیریتی برگرفته از مفاهیم نهجالبلاغه عرضه نمود. در این نوشتار سعی شده است با توجه به اصول پیشگفته، بر مبنای روش تحقیق اسنادی و کتابخانهای؛ سامانهای تلفیقی الهام گرفته از مدل سرمایه اجتماعی اسکات با تمرکز بر مفاهیم مدیریتی نهجالبلاغه مدلی لایهای، در دو سطح خرد و کلان و مولفههای فردی و پایهای که سبب درونی و مبنایی شدن مدل میشود، ارائه نمود. هویت اصلی و نقطه نوآوری مدل بحث مولفههای درونی سرمایه اجتماعی است که با مبانی دینی آمیختگی و پیوند مستحکمی دارد. [1]. رجوع شود به مقاله "درآمدی بر الگوی مدیریتی امام علی (ع) از منظر مولفههای سرمایه اجتماعی" توسط همین نگارندگان چاب شده در نشریه علمی پژوهشی اندیشه مدیریت راهبردی دانشگاه امام صادق(ع)، پاییز 1388.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه، سرمایه اجتماعی، مدل، نهج البلاغه،
عنوان انگلیسی
Looking at the Development of Social Capital Concepts of Model Management Componentsas Proposed
چکیده انگلیسی مقاله
Recently, many social scientists have held the belief that it is possible to handle internal organizational challenges and fill the gap in the growth and development of organizations with proper identification, development and application of social capital elements in organizations. Carefully looking into speeches, letters, and valuable and everlasting pieces of adviceby Imam Aliaspresented in Najolbalagha, we can induce several principles such as piety, fairness and justice, avoidance of pride and self-interest, humility, good behavior, avoidance of materialism, and avoidance of excessive economic desires. These principles can be considered as a part of Imam Ali’s governance and management model from social capital perspectives. Using the above principles and a documentary research methodology, the main purpose of this paper is to introduce a hybrid governance and management model, inspired by the elements of Skot’ social capital and focused on governance concepts induced at both micro and macro levels from Imam Ali’s Najolbalagha. This model which relies on internal social capital elements has a robust link to the fundamentals of Islam.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Capital, Social Capital, Model, Nahjolbalaga
نویسندگان مقاله
منصور اعتصامی |
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
حامد فاضلی کبریا | fazeli kebria
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی
نشانی اینترنتی
http://ep.yazd.ac.ir/article_497_123.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/924/article-924-189714.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات