این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شیمی و مهندسی شیمی ایران، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۹۳-۱۰۳

عنوان فارسی مدل سازی ترمواکونومیکی و تحلیل پارامتری چرخه هیبریدی پیل سوختی اکسید جامد تحت فشار / توربین گازی
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش با رویکرد توسعه پایدار، تحلیل ترمواکونومیکی چرخه هیبریدی پیل سوختی اکسید جامد تحت فشار / توربین گازی انجام شده است. در ابتدا با معرفی چرخه پیشنهادی و ارایه متدولوژی مدل‌ سازی، شبیه‌سازی چرخه با توسعه یک مدل ترمودینامیکی و با استفاده از کدنویسی در محیط نرم‌افزار EES صورت گرفته و معادله ‌های موازنه جرمی، انرژی و الکتروشیمی به ‌صورت هم ‌زمان حل شده‌اند. با معرفی شاخص‌های بازده الکتریکی و کل سامانه، تحلیل ترمودینامیکی چرخه انجام شده و در ادامه، با ارایه مدل اقتصادی و بر مبنای محاسبه‌ های دینامیکی، تحلیل‌های اقتصادی بر روی این چرخه انجام شده است. همچنین تحلیلی پارامتری برای بررسی مهمترین پارامترهای تأثیر گذار بر خروجی‌های فنی و اقتصادی سامانه انجام شده است. نتیجه‌ های پژوهش، دستیابی به بازدهی الکتریکی 51/63 % و بازده کل 65/77% % را در در توان الکتریکی خالص خروجی 1962 کیلووات، توان گرمایی 8/436 کیلووات و نسبت گرما به توان 27/22 % نشان می‌دهد. این چرخه با تولید 90/310 گرم بر کیلووات‌ساعت کربن دی اکسید، کاهش 3/30 % را در مقایسه با نیروگاه‌های معمول چرخه ترکیبی گازی نشان می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Thermo Economic Modeling and Parametric Analysis of a PSOFC/GT Hybrid Cycle
چکیده انگلیسی مقاله In this research, the thermo economic analysis of a PSOFC/GT hybrid cycle was taking place regarding a sustainable approach. Initially, the proposed cycle was accurately introduced and then the modeling methodology was presented. Furthermore, the cycle simulation was presented with the development of a thermodynamic model in EES software based on the mass, energy and economic equations, those were solved simultaneously. With introducing electrical and overall efficiencies, a comprehensive analysis of thermodynamics was done, which was contributed to a dynamic economic model, which was proposed and analyzed in after-steps. In order to determine effects of change in main parameters, a parametric study was prepared. By these means, the results show that the electrical efficiency of 61.3 % and overall efficiency of 77.65 % are achievable within 1962 kW net output power, where, HRSG heat recovery capacity is equal to 436.8 kW and HPR was calculated 22.27 %. This cycle with producing 310.9 g/kWh CO2, reduces the CO2 emissions by 30.3 % comparing with the conventional gas fired combined cycles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قاسم عرب |
تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشکده محیط زیست و انرژی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

حسین قدمیان |
کرج، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشکده انرژی
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه مواد و انرژی


نشانی اینترنتی http://www.nsmsi.ir/article_5567_9bfe49df51d5e8a02f2bd714a2143cdb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/931/article-931-190335.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات