این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های ادبیات تطبیقی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۹-۹۳
عنوان فارسی
بررسی وجوه ادبیت در فیلم مادر اثر علی حاتمی
چکیده فارسی مقاله
ظهور مکتب فرمالیسم در سالهای آغازین قرن بیستم، تأثیر گستردهای بر شیوۀ تحلیل متون ادبی و هنری نهاد. فرمالیستها با مطرح کردن ادبیّت اثر به عنوان وجه تمایز اثر هنری از غیر هنری، ادبیّت را قابل تعمیم به سایر هنرها و مخصوصاً سینما میدانستند. از این رو، بررسی ادبیّت در یک اثر سینمایی تنها محدود به واژگان نیست و جنبههای زبانی، تصویری و محتوایی اثر را شامل میشود. همانگونه که در ادبیات استفاده از صناعات ادبی (معانی، بیان و بدیع) در واژگان و کلام موجب بلاغت متن میشود، در سینما نیز این صناعات به شکلی دیگر و به یاری تصاویر، تدوین، میزانسن، نورپردازی و ... معانی بلیغی میآفرینند. مقالۀ حاضر با تکیه بر نظرات فرمالیستها و نئوفرمالیستها، در صدد بررسی و تحلیل فیلم «مادر» علی حاتمی از منظر ادبیّت و تشریح جنبههای زیباییشناسی و ادبی آن است. بدین منظور علاوه بر بررسی متن فیلمنامه، بلاغت موجود در نماها و تصاویر آن نیز مورد تحلیل قرار گرفتهاند. با توجه به تحلیل صورت گرفته، استفاده از آرایههای ادبی فراوان در گفتوگو میان شخصیتهای داستان و روشها و فنون انتقال مفاهیم توسط تصویر، اثر حاتمی را از نظر ادبی برجسته کرده است و به آن هویتی مستقل بخشیده که با هر بار مواجهۀ مخاطب آگاه با این اثر، بیش از پیش ظرفیت ادبی و تأثیرپذیری واژگانی و مفهومی آن از ادبیات کلاسیک فارسی آشکار میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادبیات سینما ادبیت علی حاتمی فیلم مادر
عنوان انگلیسی
A research on the literary aspects of “mother” by ali hatami
چکیده انگلیسی مقاله
The emergence of the formalism school in the early years of the twentieth century has had a profound impact on the way in which literary and artistic texts are analyzed. Hence, the study of literacy in a cinematic work is not limited to vocabularies and also includes linguistic, visual and content aspects of the work. As in literature, the use of figures of speech (semantics eloquence rhetoric) in words and speech makes the text eloquent in the cinema these figures of speech with the help of images, montage, mise en scene, lighting , … create eloquent meaning differently. The present paper, based on formalists and neo-formalist views, seeks to study and analyze the film "mother" by Ali hatami from the point of view of literary and explaining its artistic and literary aspects. For this purpose in addition to analyzing the text of the script rhetoric has been analyzed in its images. According to the analysis it should be said that the use of many literary arrays in the dialogue between the characters of the story and the use of methods and techniques for the transfer of concepts by the image-these methods have a long history in the literature- made the work of hatami prominent in literary style and gave it an independent identity that with every time exposed by the informed audience to this work the literary capacity and influence of the lexical and concept terms of classical Persian literature are more than ever evident.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Literature Cinema Literariness Ali hatami Mother
نویسندگان مقاله
محمد یحیایی | mohammad yahyaei
phd candidate of mohaghegh university
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
شکرالله پورالخاص | shkrollah pouralkhas
associate professor of mohaghegh university
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
بیژن ظهیری | bizhan zahiri
Associate Professor of of mohaghegh University
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-41995-1&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-1906720.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات