این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
استفاده از روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله در آموزش علوم پزشکی در ایران: یک مرور نظاممند
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مهارت حل مسأله، در بالاترین سطح شناختی انسان قرار دارد و از ارزشمندترین اهداف تربیتی آموزشی به حساب می آید. دانشجویان علوم پزشکی با توجه به ماهیت رشته نیاز به ارتقاء مهارت در زمینه حل مسئله دارند. مطالعه حاضر باهدف بررسی مطالعات انجام شده در زمینه استفاده از روش آموزش مبتنی بر حل مسئله در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است. روش کار: در این مرور نظام مند، با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی داده های فارسی SID و Irandoc ،Magiran وIran Medex از سال 1380 تا 1397 و جستجو در پایگاه های اطلاعاتیScopus ، Pubmed، Web of Science از سال 1970 تا 2018، مقالات جست و جو و استخراج شدند. جهت افزایش اعتبار و پایایی، دو نفر کیفیت مقالات را به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار دادند. یافتهها: از 4500 مقاله اولیه، 16 مورد از مقالات مورد مرور نهائی قرار گرفتند. اهم یافته های مقالات به این نکته اشاره داشت که استفاده از روش مبتنی بر حل مسئله در آموزش خودراهبر موثر است. در این روش دانشجویان اطلاعات را تحلیل کرده و به نتیجه می رسند و از تکرار و حفظ کردن می پرهیزند. نتیجه گیری: : استفاده از روش های نوین تدریس جهت ایجاد انگیزه برای مشارکت فعال دانشجویان، یک ضرورت است. ارتقاء توانمندی دانشجویان در دسترسی و استفاده مستقل از منابع جهت ارتقای توانمندی در حل مسئله یکی از مسائل مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد لذا استفاده از این روش هم در آموزش تئوری و هم در آموزش بالینی توصیه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مبتنی بر حل مسئله، علوم پزشکی، آموزش، مرور نظاممند
عنوان انگلیسی
Problem-Based Learning Approach in Medical Education in Iran: A Systematic literature Review
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Problem solving skills are at the highest level of human cognition and are considered to be the most valuable educational goals. Due to the nature of the discipline, medical students need to upgrade their problem-solving skills. This article aimed to investigate the findings of studies on the use of problem-based Learning in medical education. Methods: In this systematic review, using the databases SID and Irandoc, Magiran and Iran Medex from and searching the Scopus, Pubmed, Web of Science databases from 1970 to 2018, Barley and extracted. Then, all articles that had inclusion criteria were studied. To increase the reliability of the study, two researchers evaluated the quality of the articles separately. Results: Of the 4500 original articles, 16 articles were reviewed in the final review. 15 items were quantitative and one of them was a qualitative article. The findings of the articles point to the fact that using the problem-based method in self-directed learning is effective. In this way, students analyze information and achieve the result and avoid repetition and memorization. Conclusions: Use of modern teaching methods to motivate students to actively participate is necessity. Improving students' ability to access and use resources independently to improve their ability to solve problems in medical science education is one of the important issues that should be given special attention, therefore, it is recommended to use this method both in theory education and in clinical education of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه ایمانی پور | masome imanipour
Assistant Professor, Department of Critical Care, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
تورج هراتی | tooraj harati
PhD candidate, Department of Health Economy, School of Health Management and Health Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، ایران
منصوره سپهری نیا | mansooreh sepehrinia
Faculty Member, Department of Medical-Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ایران
عاطفه واعظی | atefe vaezi
Faculty Member, Department of Medical-Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ایران
محبوبه شالی | mahboobeh shali
PhD Candidate, Department of Critical Care nursing and Management, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکترا گروه مراقبت های ویژه و مدیریت ، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-3341-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-1907460.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات