این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های پولی و بانکی
، جلد ۱۱، شماره ۳۸، صفحات ۶۵۴-۶۲۵
عنوان فارسی
پیشبینی ریسک تسهیلات پرداختی با استفاده از ابزارهای دادهکاوی
چکیده فارسی مقاله
یکی از شایعترین علل که در ریسک اعتباری باید مورد توجه قرار گیرد عدم ایفای تعهدات مشتریان است. با پیشبینی رفتار اعتباری متقاضیان تسهیلات، میتوان نرخ رشد مطالبات غیرجاری را کاهش داد. به همین منظور، این پژوهش در خصوص صاحبان کسبوکار متقاضی تسهیلات در یکی از بانکهای دولتی ایران انجام گرفته است. در پژوهش حاضر، پس از گزینش شاخصهای اساسی شکلدهندهٔ رفتار مشتریان، به کمک روش نمونهگیری طبقهبندیشده، 521 نمونهٔ تصادفی از بین پروندههای تسهیلاتی مشتریان صاحبان کسبوکار متقاضی تسهیلات انتخاب شد؛ سپس فرایند آمادهسازی دادهها با تلخیص و یکپارچهسازی و درونیابی برخی دادههای مفقود صورت پذیرفت؛ در گام بعدی، نهایتاً 85 شاخص جهت الگوسازی انتخاب و بهمنظور سنجش درجهٔ اهمیت عوامل مؤثر در رفتار اعتباری متقاضیان، از الگوریتمهای درخت تصمیم، شبکهٔ عصبی، و ماشین بردار پشتیبان بهره گرفته شد که الگوریتم درخت تصمیم با میانگین قدر مطلق خطای 14 درصد در بهترین حالت نرخ نکول را پیشبینی کرد. بر اساس دادههای موجود و مطابق با نتایج بهدستآمده، الگوریتم درخت تصمیم چاید و استفاده از شاخصهای مدت قرارداد، مبلغ امهال، تعداد اقساط، سود عملیاتی به دارایی، نوع عقد، میانگین قرضالحسنه 3 ماه قبل و مبلغ وام میتواند پیش از اعطای تسهیلات، در تصمیمگیری و پیشبینی رفتار اعتباری مشتری نقش حائز اهمیتی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Predicting the Credit Risk of Loans Using Data Mining Tools
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most common causes or credit phenomenon that is taken into account for credit risk is the customer's noncompliance with the commitments. Thus, by predicting the behavior of loan applicants, the growth rate of debts can be decreased. Hence, this study is conducted on corporate applicants for loans in one of the public banks in Iran. In this paper, the main elements comprising the customers' behavior are selected with the help of categorized sample collection of 521 random samples from all corporate applicants. the process of data preparation, then, is accomplished by summarization, integration, and interpolation of some lost data. In the next step, 85 key performance indicators are selected for modeling. In order to measure the importance degree of the affecting elements on the customers' behavior, the decision tree، neural net algorithms and Support Vector Machine were applied, the decision tree algorithm with 14 percent average absolute error, having the highest degree, was recognized as the top algorithm capable of assessing the probability of defaults. Finally, based on the available data and according to the results of the CHAID decision tree, contract maturity, amount of interest, number of installments, operating profit to asset, type of contract, average debt in 3 months ago and loan amount are the most important indicators affecting the customers' behavior. Taking these indicators into account, before granting the loans, could have a significant role in the prediction of the customers' behavior and the related decision making.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسلم نیلچی | MOSLEM Nilchi
yazd University
دانشگاه یزد
خشایار مقدم | Khashayar Moghadam
TT bank
بانک توسعه تعاون
علیرضا ناصر صدرآبادی | Alireza Naser SadrAbadi
yazd University
دانشگاه یزد
علی فرهادیان | Ali Farhadian
Kashan University
دانشگاه کاشان
نشانی اینترنتی
http://jmbr.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1062-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1437/article-1437-1912624.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مؤسسات و خدمات مالی (G2)
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه موردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات