این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۲۰-۲۱
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر پیامک، تلگرام و آموزش حضوری بر کاهش شکایات شایع دوران بارداری
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: بارداری با تغییرات فیزیولوژیک و بیومکانیک زیادی همراه است که باعث بروز شکایات شایع میشود. آموزش به مادر میتواند او را در به حداقل رساندن این شکایات توانمند کند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش غیرحضوری با آموزش حضوری بر کاهش شکایات شایع دوران بارداری انجام شد.مواد و روشها: این یک مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد می باشد که در سال 1396، روی 100 نفر از زنان باردار تحت پوشش 3 مراکز خدمات جامع سلامت شهر مشهد، که به روش تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. پس از انجام پیش آزمون مداخله بصورت آموزش با پیامک، تلگرام و آموزش حضوری صورت گرفت. یک هفته و دو ماه بعد از مداخله، پرسشنامه پس آزمون تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss20 و آزمونهای آماری فریدمن، کروسکال والیس، کای اسکوئر و آنوا تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: «نمره شکایات شایع بارداری»، یک هفته و دو ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در هر سه روش آموزشی استفاده از تلگرام(001/0p
کلیدواژههای فارسی مقاله
مادران باردار،شکایات شایع بارداری،پیامک،تلگرام،
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effectiveness of Text-Based on Education, Telegram and In-person Training on Reducing Common Complications in Pregnancy
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Pregnancy is associated with many physiological and biomechanical changes that leading to common complaints. teaching to mother can empower her to minimize these complaints. the aim of this study was to compare the effectiveness of not in perosn education, with face-to-face training on reducing to prevalence of pregnancy complications.Methods: This is a pre-and post-semifinal study. In 2017, 100 pregnant women under the control of randomly selected 3 health centers in Mashhad were selected. After doing a pretest and, intervention was conducted using SMS, telegram and in-person training. One and two months after the intervention, a post-test questionnaire was completed. Data were analyzed using SPSS20 and Friedman, Kruskal-Wallis, Chi-square and Anova statistical tests.Findings: The "common complaints rate of pregnancy", one -two week months after the intervention, before and after intervention in all three teaching methods, using telegram (p
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه مسعودی |
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
علی مهری |
استادیار گروه آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
حبیب اله اسماعیلی |
استاد گروه آمار زیستی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
معصومه هاشمیان |
مدیر گروه آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات