این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱-۲۵
عنوان فارسی
انگیزش و هیجانهای تحصیلی بر اساس نیمرخهای درگیری تحصیلی دانشآموزان دورۀ اول متوسطه شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ انگیزش و هیجانهای تحصیلی دانشآموزان براساس نیمرخهای درگیری تحصیلی در آنها با رویکردی فرد-محور بود. بدین منظور تعداد 586 نفر از دانشآموزان پایۀ نهم از دبیرستانهای شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای سه مرحلهای انتخاب شده، و به پرسشنامههای درگیری تحصیلی، انگیزش تحصیلی و هیجانهای تحصیلی پاسخ دادند. با استفاده از روش تحلیل نیمرخ نهفته چهار نیمرخ از درگیری تحصیلی دانشآموزان مشخص شد، که با عناوین نیمرخ درگیری زیاد، درگیری متوسط، درگیری کم و حداقل درگیری نامگذاری شدند. این چهار گروه در کارکردهای انگیزشی و هیجانی تفاوت داشتند، بهاینصورت که میزان هیجان لذت در دانشآموزان با نیمرخ درگیری زیاد در بالاترین حد و در نیمرخ حداقل درگیری، کمترین مقدار بود. هیجان منفی اضطراب در دانشآموزان با نیمرخ حداقل درگیری، بیشترین و در نیمرخ درگیری زیاد، کمترین میزان بود. برای انگیزش درونزاد و برونزاد نیز در دانشآموزان با نیمرخ درگیری زیاد، بیشترین میزان و در نیمرخ حداقل درگیری کمترین میزان به دست آمد، اما بیانگیزشی در نیمرخ حداقل درگیری بیشترین میزان و در نیمرخ درگیری زیاد، کمترین میزان را داشت. الگوهای به دست آمده نشاندهندۀ این است که، انگیزش و هیجانهای تحصیلی دانشآموزان به عنوان تابعی از ترکیب ابعاد درگیری تحصیلی تغییر میکند. این مطالعه نه تنها شواهد تجربی از ماهیت چندبعدی درگیری تحصیلی را نشان میدهد، بلکه در رابطه با انگیزش و هیجانهای مرتبط با پیشرفت نیز کاربرد دارد. در نظر گرفتن ابعاد چندگانۀ درگیری تحصیلی دانشآموزان به صورت همزمان با دیدگاه فرد-محور، استفاده از یک رویکرد مفید برای نشان دادن ناهمگنی نمونه، پیدا کردن الگوهای متفاوت درگیری تحصیلی و پیشایندهایش را نوید میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زینب ربانی |
دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان
الهه حجازی |
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5334_597df2ef8c6e3411bc2b41e29a67bd67.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1920321.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات