این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۰۸-۱۲۷
عنوان فارسی
رابطه ارزشهای فرهنگی با نشاط ذهنی: نقش واسطهای خودکارآمدی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگری خودکارآمدی در رابطۀ بین ارزشهای فرهنگی (فردگرایی، جمعگرایی) و نشاط ذهنی در گروهی از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بود. مشارکتکنندگان 448 نفر از دانشجویان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاس نشاط ذهنی ریان و فردریک، پرسشنامه خودکارآمدی موریس و نسخه کوتاه مقیاس فردگرایی و جمعگرایی افقی و عمودی سیواداس و همکاران را تکمیل کردند. روایی و پایایی پرسشنامههای پژوهش نیز با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تحلیل دادههای توصیفی و ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش از نرمافزار SPSS و برای آزمون فرضیهها و مدل پژوهش از نرمافزار AMOS استفاده شد. یافتهها نشان دادند که مدل پژوهش با دادههای جمعآوری شده برازش مطلوبی دارد. همچنین یافتهها نشان دادند که اثر مستقیم ارزشهای جمعگرایی و فردگرایی بر نشاط ذهنی مثبت و معنیدار است. اثر مستقیم ارزشهای فردگرایی بر خودکارآمدی نیز مثبت و معنیدار بود. همچنین فردگرایی با واسطهگری خودکارآمدی توانست نشاط ذهنی را پیشبینی کند، اما اثر واسطهای خودکارآمدی در رابطۀ بین جمعگرایی و نشاط ذهنی معنیدار نبود. بهطور کلی یافتههای پژوهش نقش ارزشهای فرهنگی و خودکارآمدی را در تبیین نشاط ذهنی نشان میدهند. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که به منظور ارتقای سطح نشاط ذهنی دانشجویان باید به ارزشهای فرهنگی و نیز افزایش خودکارآمدی آنها توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشهای فرهنگی، خودکارآمدی، نشاط ذهنی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شیلان کاملی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی پردیس بینالملل دانشگاه شیراز
فریده یوسفی |
دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5339_ddfe2bdbb16bbfc2fb561d98ed176bd2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1920326.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات