این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی برنامه آموزشی جایگزین پرخاشگری بر رفتارهای ضد اجتماعی و نشخوار خشم در دختران نوجوان شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از محورهای اصلی فعالیت­های پژوهشی روان‌شناسان و روان‌پزشکان را تشکیل می­دهد و بخش قابل توجهی از مراجعه‌کنندگان به مراکز روان‌شناسی و روان‌پزشکی، مشکلات پرخاشگری دارند. هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی برنامه آموزشی جایگزین پرخاشگری بر رفتارهای ضد اجتماعی  (پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری اجتماعی و قانون‌شکنی) و نشخوار خشم دختران نوجوان شهر اهواز در سال 1397 بود. مواد و روش‌ها: روش تحقیق حاضر، از نوع طرح آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و پلاسیبو بود. تعداد 45  دانش‌آموز که ملاک‌های ورود به پژوهش را داشتند به روش نمونه‌گیری مرحله‌ای از بین مناطق چهارگانه آموزش و پرورش شهر اهواز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی به 3 گروه آزمایش، پلاسیبو و کنترل تقسیم شدند. ابزارها شامل پرسشنامه رفتار ضد اجتماعی Burt & Donnellan و پرسشنامه نشخوار خشم Sukhodolsky بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و آزمون‌های آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری و همچنین آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. سطح معنی‌داری در این پژوهش 05/0 بود. یافته‌ها: بین میانگین گروه­های آزمایش، پلاسیبو و کنترل در ابعاد رفتار ضد اجتماعی و نشخوار خشم تفاوت معنادار به­ دست آمد  (23/54 F= و 0/01˂P). مقایسه میانگین‌ها با استفاده از آزمون تعقیبی بنفرونی بین دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد در همه متغیرهای وابسته  (پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری اجتماعی، قانون‌شکنی و نشخوار خشم) تفاوت به نفع گروه آزمایش است. همچنین مقایسه میانگین‌ها بین دو گروه آزمایش و پلاسیبو نیز حاکی از تفاوت معنادار میانگین متغیرهای وابسته به نفع گروه آزمایش بود. بین میانگین دو گروه کنترل و پلاسیبو تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: برنامه آموزش جایگزین پرخاشگری منجر به کاهش رفتارهای ضد اجتماعی و نشخوار خشم در دختران نوجوان متوسطه دوره دوم با دامنه سنی 15 تا 17 سال می‌شود. بنابراین برای پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و ضد اجتماعی می‌توان از این برنامه در مدارس و مراکز بهره برد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش جایگزین پرخاشگری، رفتارهای ضد اجتماعی، نشخوار خشم

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Aggression Replacement Training Program on Antisocial Behaviors, Anger Rumination of Adolescence Girls in Ahwaz
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Aggression is one of the main focuses of research activities of psychologists and psychiatrists, and a significant proportion of those referring to psychiatric and psychiatric centers have aggression problems. The purpose of this study was to determine the effectiveness of Aggression Replacement Training  (ART) program on antisocial behaviors  (physical aggression, social aggression and rule breaking) and anger rumination in Ahwaz adolescent girls. Methods: The research method was a randomized clinical trial design. A sample of 45 students who entered the research were selected through a step-by-step sampling method among the four educational districts of Ahvaz and randomly assigned to three groups of experimental, placebo and control. Tools included Burt & Donnellan's antisocial behavior questionnaire and S Sukhodolsky's rumination questionnaire. Also, for analyzing the data, SPSS 18 was used and the level of significance was 0.05. Results: There was a significant difference between the mean of experimental, placebo and control groups in the dimensions of antisocial behaviors and anger rumination  (F=23.54 and P=0.01). Conclusion: Aggression Replacement Training program reduces antisocial behaviors and anger rumination in adolescent girls, so it can be used in schools and centers to prevent and reduce aggressive and anti-social behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریده انصافداران | Faride Ensafdaran
, faculty of psychology, Chamran university
دانشگاه شهید چمران، دانشکده عل.م تربیتی و روانشناسی

سودابه بساک نژاد | Soodabeh Bassak Njad
faculty of psychology, Chamran university
دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

نسرین ارشدی | Nasrin Arshadi
faculty of psychology, Chamran university
دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1317-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مداخلات ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات