این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱-۱۰
عنوان فارسی
تبیین عوامل اصلی شکل دهنده و استقرار رهبری خلاق مدیران: رویکرد داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در میان منابع انسانی، نقش رهبری ممتازتر و برجسته تر از سایر افراد است به طوری که می توان گفت موفقیت یک سازمان تا حدود زیادی به کارآمدی مدیریت و رهبری بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل اصلی شکل دهنده و استقرار رهبری خلاق مدیران تدوین شده است. روش: این پژوهش با رویکرد آمیخته از نوع روش های اکتشافی انجام شد. در گام کیفی و در مرحله نخست بر مبنای نظریه داده بنیاد با استفاده از شیوهی نمونهگیری هدفمند 14 نفر از متخصصان ذیصلاح (خبرگان) و مدیران حوزه آموزش و پرورش مصاحبه به عمل آمد. دادههای این بخش با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد مکتوب، جمعآوری شدند. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار تحلیل کیفی (MAXQDA) و بر مبنای رهیافت نظاممند استراوس و کربین، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. یافته ها: پس از تحلیل داده ها فرایند پرورش رهبری خلاق در مدارس و استنباط در خصوص روابط بین آنها بدست آمد. ابعاد الگوی پارادایمی، شامل: 4 مقوله کلّی زمینههای بسترساز (بلوغ مدیریتی، نظام پرورش خلاقیت)، شرایط علّی (آگاهی بخشی، گسترش دانش، فرهنگسازی)، راهبردهای عملی (بومیسازی، انعطافپذیری عملکردی) و مقوله محوری (خلاقیتجویی، خلاقیتپروری و واگذاری اختیار) به دست آمد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه برخی از عوامل پیشنهادی برگرفته از دیدگاه های خبرگان است، لذا می توان به محققان آینده پیشنهاد کرد که با توجه به بدیع بودن سازه رهبری خلاق به بررسی تفصیلی پیامدهای حاصل از اجرای این عوامل بپردازند، ازجمله برنامه های آموزشی مبتنی بر الگوی پرورش رهبری خلاق خاصیت طولی داشته باشند و با عمل و فعالیت شغلی همراه شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبری خلاق، مدیران، نظریه داده بنیاد
عنوان انگلیسی
Explaining the main factors shaping and establishing leadership of managers: grounded theory method
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Among human resources, the role of leadership is more privileged and more prominent than others, so it can be said that the success of an organization depends to a large extent on the efficiency of management and leadership. The present study aims to explain the main factors shaping and establishing the creative leadership of managers. Method: This study was carried out within the framework of qualitative approach by the grounded theory methodology. In qualitative and in the first stage, based on the data theory of the Foundation, 14 competent experts (experts) and managers of the education field were interviewed using a targeted sampling method. The data of this section were collected using semi-structured interview technique and reviewing of published documents. Data analysis was conducted using the qualitative analysis software (MAXQDA) based on the Strauss and Carbine systematic approach in three stages of open, axial and selective coding. Results: The process of developing creative leadership in schools and inferring about the relationships between them was obtained. Dimensions of the paradigmatic pattern include: 4 general categories of fundamentals (managerial maturity, creativity development), causative conditions (knowledge, knowledge development, culture), practical strategies (localization, functional flexibility), and axial categories (creativity, creativity, and empowerment) Obtained. Conclusion: Due to the fact that some of the proposed factors are based on the views of the experts, future researchers may suggest that, given the innovative nature of the creative leadership structure, they would be examined in detail the implications of the implementation of these factors, including the educational programs based on creative leadership development must have a longitudinal property and associate with practice and activity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Grounded Theory, Leadership, Managers, Creative.
نویسندگان مقاله
حمید رحیمیان | Hamid Rahimian
Educational Administration, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشیار رشته مدیریت آموزشی، گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
عباس عباس پور | abbas abbaspour
Educational Administration, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشیار رشته مدیریت، گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
لیلا مومنیان | Leyla Momenian
Educational Administration, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
نورعلی فرخی | noorali farokhi
Allameh Tabatabaee University, Faculty of Psychology, Department of Measurement and Measurement
دانشیار رشته روانشناسی تربیتی، گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
فرامرز سهرابی اسمرود | Faramarz Sohrabi Asmaroud,
Faculty of Psychology and Education, Allame tabatabaei University,Tehran ,Iran
استاد تمام رشته آموزش و پرورش، گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2308-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات