این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
علوم زیستی ورزشی
، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۱۲۷-۱۴۴
عنوان فارسی
رابطه کم وزنی و اضافه وزن با آمادگی جسمانی و وضعیت اجتماعی - اقتصادی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه کم وزنی و اضافه وزن با آمادگی جسمانی و وضعیت اجتماعی – اقتصادی دانش آموزان بود. به این منظور 384 دانش آموز پسر و دختر مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان شهرستان اراک (با میانگین سن 6/3? 5/12 سال، وزن 4/13? 48/51 کیلوگرم و قد 27/11?163 سانتیمتر) به طور تصادفی به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. برای تعیین کم وزنی و اضافه وزن از BMI – Cut off و صدک های آن استفاده شد. به این صورت که اگر BMI کوچک تر یا مساوی نقطه 15 درصد باشد، فرد کم وزن و اگر بین نقطه 15 تا 85 درصد باشد، فرد در رده وزنی قابل قبول است. اگر BMI بین نقطه 85 تا 95 درصد باشد، فرد اضافه وزن دارد و اگر BMI بزرگ تر از نقطه 95 درصد باشد، فرد چاق است. برای بررسی وضعیت آمادگی جسمانی از شاخص های استقامت عضلانی (دراز و نشست)، توان انفجاری (پرش ارتفاع)، انعطاف پذیری (رساندن دست در حالت نشسته به پا)، چابکی (دوی 4 ? 9 متر) و استقامت قلبی تنفسی (دو 540 متر) و برای بررسی وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده ها از پرسشنامه وضعیت اجتماعی اقتصادی استفاده شد. در پژوهش حاضر، از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین کم وزنی و اضافه وزن با وضعیت اجتماعی، اقتصادی و از روش ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی ارتباط بین آمادگی جسمانی با کم وزنی و اضافه وزن و همچنین ارتباط آن با وضعیت اجتماعی – اقتصادی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد، بین کم وزنی با آمادگی جسمانی دانش آموزان ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0 P?)، درحالی که بین اضافه وزن با آمادگی جسمانی دانش آموزان ارتباط معنی داری مشاهده نشد. علاوه بر این، بین شاخص توده بدن (BMI) با آمادگی جسمانی دانش آموزان هم ارتباط معنی داری دیده شد (05/0 P?). از سوی دیگر، بین هر یک از متغیرهای وضعیت اجتماعی – اقتصادی دانش آموزان هم ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0P?)، درحالی که به تفکیک جنسیت بین دانش آموزان پسر رابطه معنی دار (05/0P?)، ولی بین دانش آموزان دختر رابطه معنی داری مشاهده نشد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد، دانش آموزانی که از نظر BMI پایین تر از وزن قابل قبول بودند، از نظر آمادگی جسمانی آماده تر از دیگر دانش آموزان بودند. همچنین وضعیت اجتماعی – اقتصادی ارتباطی با BMI دانش آموزان نداشت، ولی آمادگی جسمانی دانش آموزانی که وضعیت اجتماعی – اقتصادی بهتری داشتند، بهتر بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آمادگی جسمانی، چاقی، کم وزنی، وضعیت اجتماعی – اقتصادی.،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Underweight and Overweight to Physical Fitness and Socioeconomic Status of Students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to study the relationship between underweight and overweight to physical fitness as well as socioeconomic status. 384 schoolboys and schoolgirls who studied in elementary school and high school (age (yr) 12.5?3.6, weight (kg) 51.48?13.4, height (cm) 163?11.27) were randomly selected to take part in the experiment. To determine underweight and overweight, Cut off - BMI was used so that if BMI?15% underweight, 15%
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد رحمانی نیا | rahmani nia
استاد دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
حسن دانشمندی |
استادیار دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
امیر تقی پور |
کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
نشانی اینترنتی
http://jsb.ut.ac.ir/article_22018_b2a6c8f1011ded22e669ada48c39c235.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/961/article-961-196048.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات