این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی امکانات و محدودیت‌های روایی انواع کانونی‌سازی‌ در ایجاد تعلیق و غافلگیری در رمان بامداد خمار
چکیده فارسی مقاله کانونی­سازی­ها با امکانات و محدودیت­های روایی خود از مهم­ترین عناصر در ایجاد تعلیق و غافلگیری به­شمار می­­روند. در این مقاله، با رویکردی مبتنی‌بر سنت­های صوری و محتوایی در تحلیل گفتمان روایی، به‌دنبال بررسی و یافتن امکانات و محدودیت­های روایی انواع کانونی­سازی در ایجاد تعلیق و غافلگیری و بیان دلیل زیبایی­شناسی استفاده از یک کانونی­سازی غالب در رمان بامداد خمار هستیم. نتایج این پژوهش نشان می­دهد که کانونی­سازی­های بیرونی و درونی به‌صورت متناوب از امکانات و محدودیت­های روایی خاص و مشترکی در توزیع اطلاعات روایی استفاده می­کنند که تعلیق و غافلگیری را در در این رمان به‌وجود می‌آورند. براین‌اساس، امکانات روایی آغاز از میانه، تعلیق اشیاء، روایت درونه­ای و پیرنگ باز، مختص کانونی­سازی بیرونی و امکانات و محدودیت­های روایی روایت رمان به‌شیوه­ی داستان­های موازی، نقض نهی، کشمکش درونی، کانونی­سازی درونی چندگانه، تک­گویی نمایشی، محدودیت مکانی کانونی­ساز و تعلیق پس از غافلگیری، مختص کانونی­سازی درونی هستند. همچنین، طرح پرسش‌های تلویحی در صحنه­ی آغازین رمان و بخش­های دیگر آن، هم­سازه­اندیشی، پیشواز زمانی، بازگشت به گذشته، کشمکش بیرونی و کشمکش در مکالمه، امکانات روایی مشترک کانونی­سازی­­های بیرونی و درونی در ایجاد تعلیق هستند. در این رمان، غافلگیری فقط در حوزه‌ی کانونی­سازی درونی صورت می‌گیرد؛ زیرا فقط این کانونی­ساز با تغییر ناگهانی فرآیند توزیع اطلاعات روایی به خواننده‌ یا هریک از کنشگرهای رمان اطلاعات اضافی می‌دهد. همچنین، کمک به تسریع غلبه‌ی جهت­گیری ایدئولوژیکی کانونی­ساز درونی با همکاری شگردهایی مانند فرآیند همدلی، یکی از مهم‌ترین دلایل زیبایی‌شناسی استفاده‌ی بیشتر از کانونی­سازی درونی در رمان بامداد خمار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the Features and Validity Limitations of Types of Focalization in Creating Suspense and Surprise in the Novel Bamdad-e Khomar
چکیده انگلیسی مقاله The focalizations with their validity facilities and limitations are considered as the most significant elements in creating suspense and surprise. In this article, with an approach based on the face and content traditions in the analysis of validity discourse, we seek to examine and find the validity facilities and limitations of types of focalization in creating suspense and surprise and stating the aesthetical reason of using one dominant focalization in the novel Bamdad-e Khomar.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا نکوئی | Reza Nekoei
shz univercity
دانشگاه شیراز

کاووس حسنلی | Kavoos Hasanli
shz univercity
دانشگاه شیراز

سعید حسام پور | Saeed Hesampoor
shz univercity
دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-13561-2&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات