این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی امکانات و محدودیتهای روایی انواع کانونیسازی در ایجاد تعلیق و غافلگیری در رمان بامداد خمار
چکیده فارسی مقاله
کانونیسازیها با امکانات و محدودیتهای روایی خود از مهمترین عناصر در ایجاد تعلیق و غافلگیری بهشمار میروند. در این مقاله، با رویکردی مبتنیبر سنتهای صوری و محتوایی در تحلیل گفتمان روایی، بهدنبال بررسی و یافتن امکانات و محدودیتهای روایی انواع کانونیسازی در ایجاد تعلیق و غافلگیری و بیان دلیل زیباییشناسی استفاده از یک کانونیسازی غالب در رمان بامداد خمار هستیم. نتایج این پژوهش نشان میدهد که کانونیسازیهای بیرونی و درونی بهصورت متناوب از امکانات و محدودیتهای روایی خاص و مشترکی در توزیع اطلاعات روایی استفاده میکنند که تعلیق و غافلگیری را در در این رمان بهوجود میآورند. برایناساس، امکانات روایی آغاز از میانه، تعلیق اشیاء، روایت درونهای و پیرنگ باز، مختص کانونیسازی بیرونی و امکانات و محدودیتهای روایی روایت رمان بهشیوهی داستانهای موازی، نقض نهی، کشمکش درونی، کانونیسازی درونی چندگانه، تکگویی نمایشی، محدودیت مکانی کانونیساز و تعلیق پس از غافلگیری، مختص کانونیسازی درونی هستند. همچنین، طرح پرسشهای تلویحی در صحنهی آغازین رمان و بخشهای دیگر آن، همسازهاندیشی، پیشواز زمانی، بازگشت به گذشته، کشمکش بیرونی و کشمکش در مکالمه، امکانات روایی مشترک کانونیسازیهای بیرونی و درونی در ایجاد تعلیق هستند. در این رمان، غافلگیری فقط در حوزهی کانونیسازی درونی صورت میگیرد؛ زیرا فقط این کانونیساز با تغییر ناگهانی فرآیند توزیع اطلاعات روایی به خواننده یا هریک از کنشگرهای رمان اطلاعات اضافی میدهد. همچنین، کمک به تسریع غلبهی جهتگیری ایدئولوژیکی کانونیساز درونی با همکاری شگردهایی مانند فرآیند همدلی، یکی از مهمترین دلایل زیباییشناسی استفادهی بیشتر از کانونیسازی درونی در رمان بامداد خمار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating the Features and Validity Limitations of Types of Focalization in Creating Suspense and Surprise in the Novel Bamdad-e Khomar
چکیده انگلیسی مقاله
The focalizations with their validity facilities and limitations are considered as the most significant elements in creating suspense and surprise. In this article, with an approach based on the face and content traditions in the analysis of validity discourse, we seek to examine and find the validity facilities and limitations of types of focalization in creating suspense and surprise and stating the aesthetical reason of using one dominant focalization in the novel Bamdad-e Khomar.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا نکوئی | Reza Nekoei
shz univercity
دانشگاه شیراز
کاووس حسنلی | Kavoos Hasanli
shz univercity
دانشگاه شیراز
سعید حسام پور | Saeed Hesampoor
shz univercity
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-13561-2&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات