این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۹، شماره ۱۷۷، صفحات ۱۲۴-۱۳۸
عنوان فارسی
تاثیر آموزش از طریق همسالان بر آگاهی و عملکرد دختران پیرامون سلامت بلوغ
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: بلوغ یکی از مهمترین دوران زندگی هر نوجوان دختر است. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش از طریق همسالان بر آگاهی و عملکرد دختران پیرامون سلامت بلوغ میباشد. مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 10 کلاس هشتم از ده مدرسه دوره اول متوسطه دخترانه در سال 1397 در شهرستان شاهرود با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای به تصادف انتخاب شدند. مدارس با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. در مجموع، 217 دانش آموز وارد مطالعه شدند. پرسشنامههای دموگرافیک و سنجش سلامت بلوغ توسط دانش آموزان قبل از مداخله، بلافاصله بعد و 1 ماه بعد از مداخله تکمیل شد. گروه مداخله ،آموزش های پیرامون بلوغ را توسط آموزشگران همسال آموزش دیده، طی مدت 1 ماه دریافت کردند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری، تجزیه و تحلیل شدند. آلفا 05/0 به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد. یافتهها: میانگین نمرات آگاهی و عملکرد قبل از مداخله در دو گروه اختلاف معنیداری نداشت (17/0= P). میانگین نمرات آگاهی و عملکرد بلافاصله پس از آموزش به ترتیب 85/3±18/28 و 32/10±59/121 و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 69/3±91/31 و 07/8±37/130 بود که بهطور معنیداری بیشتر از گروه کنترل بود (001/0= P). استنتاج: با توجه به ماهیت مشارکتی بودن و تأثیرگذاری بیشتر روش آموزش همسالان، می توان نتیجه گرفت از این روش میشود برای آموزش مسائل پیرامون بلوغ برای نوجوانان استفاده نمود. شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20180209038675IRCT
کلیدواژههای فارسی مقاله
نوجوان، همسالان ، بلوغ، سلامت بلوغ ،آگاهی، عملکرد
عنوان انگلیسی
Effect of Peer Education on Puberty Knowledge and Practice in Girls
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Puberty is one of the most critical stages in the life of every girl in adolescence. The purpose of this study was to determine the impact of peer education on girls' knowledge and practice about puberty. Materials and methods: In this semi-experimental study, 10 eighth-grade classes were selected from ten high schools in Shahroud, Iran 2018, using multi-stage sampling. Random assignment of schools to two groups of control and intervention was done. A total of 217 students enrolled in this research. Demographic characteristics were recorded and students completed a researcher-made questionnaire on puberty before, immediately after, and one month after the intervention. The intervention group received peer education on puberty by trained individuals for one month. Data were analyzed using descriptive statistics. The alpha level of 0.05 was considered significant. Results: There were no significant differences between the two groups in the mean scores for knowledge and practice before the intervention (P= 0.17). The mean scores of knowledge and practice in intervention group were 28.18±3.85 and 121.59±10.32 immediately after the intervention, and 31.91±3.69 and 130.37±8.07 one month after the intervention, respectively which were significantly higher than those of the control group (P= 0.001). Conclusion: Collaborative nature of peer education makes it an appropriate choice for educating puberty issues to adolescents. (Clinical Trials Registry Number: IRCT20180209038675N1)
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
adolescents, peer group, puberty, knowledge, practice
نویسندگان مقاله
سارا محمدی | sarah Mohamadi
MSc Student in Counselling in Midwifery, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
زهرا متقی | Zahra Motaghi
Assistant Professor, Reproductive Studies and Women’s Health Research Center, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات مطالعات باروری و سلامت زنان، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
افسانه کرامت | Afsaneh Keramat
Professor, Reproductive Studies and Women’s Health Research Center, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
استاد، مرکز تحقیقات مطالعات باروری و سلامت زنان، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
شهربانو گلی | Shahrbanoo Goli
Assistant Professor, Center for Health Related Social and Behavioral Sciences Research, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
سید عباس موسوی | seyed Abbas Mosavi
Associate Professor, Department of Psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و رفتاری، موسسه اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7004-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-1970347.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات