این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۹-۵۰
عنوان فارسی
مطالعه کیفی گذار از مدیریت انضباط محور به الگوی دانش محور در دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله
این مقاله درصدد تحلیل دو مدل مدیریت آموزشی شامل؛ سنت انضباط محور و دانشمحور با تأکید بر تفاوت ساختاری و ماهوی دانشسراهای تربیتمعلم و دانشگاه فرهنگیان با توجه به دیدگاه میشل فوکو در خصوص امر انضباطی و سیاستهای تأدیبی است. در مقاله حاضر با استفاده از روش کیفی و بهکارگیری روش نظریه زمینهای و از طریق مصاحبههای عمیق و متمرکز به بررسی تجربیات انضباطی 43 فارغ التحصیل دانشسرا و تربیتمعلم پرداختهشده است. یافتههای تحقیق حاضر ازیکطرف، ضمن تأکید بر ضرورت فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و آکادمیک، گذار از سنت دانشسرایی به سنت نوین دانشگاهی، برنامهریزان آموزشی و دستاندرکاران سیاستهای تربیتمعلم را بهنقد و واکاوی علمی گفتمان تاریخی سنت دانشسرایی دعوت مینماید و از طرف دیگر مسئولان دانشگاه تازه تأسیس فرهنگیان را به تلاش برای برساختن و نهادینه کردن سنت دانشگاهی دانشمحور ترغیب نموده، خصوصاً در مورد تداوم سنت دانشسرایی در قالب جدید دانشگاه هشدار میدهد. این تحقیق درنهایت تأسیس دانشگاه فرهنگیان را نوعی گریز و گذر از ساخت انضباط محور دانشسرایی دانسته که خود ریشه در تحولات زیستی و هستی شناختی انسان معاصر ایرانی بهخصوص نسل جدید معلمان دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Qualitative Study on the Necessity of Transition from Discipline-based Model to Knowledge-based One in Farhangian University
چکیده انگلیسی مقاله
This paper seeks to analyze the debate of two models in educational management, the discipline-centered and knowledge-based tradition, with an emphasis on the structural and modality differences between Daneshsar and Farhangian University, according to Michel Foucault's view of discipline and correction policies. In this paper, the qualitative and in particular the Grounded theory are used, and through in-depth and focused interviews, 43 experienced disciplinary teachers have been studied. The findings of this research, on the one hand, emphasize on the cultural, social, historical and academic necessity, the transition from the Daneshsara tradition to the modern academic tradition, suggest the educational planners and practitioners review the teacher education policies. On the other hand, the officials of the newly found university have urged to strive to establish and institutionalize a scholarly academic tradition, especially warn them with regard to the continuation of the Daneshsara tradition in the new university format. This research finally sees the establishment of the University of Farhanfian as a kind of breakthrough in the development of discipline-based knowledge, which itself is rooted in the biological and ontological developments of contemporary Iranian people in the third decade of the Islamic Revolution.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رشید احمدرش | rashid ahmadrash
farhangian university
دانشگاه فرهنگیان کردستان
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1016-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-1970485.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات