این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۵۱-۷۶
عنوان فارسی
شناسایی پیامدهای شکلگیری و گسترش تربیت سایه در نظام آموزشی: مطالعه به روش پدیدارشناسی
چکیده فارسی مقاله
ابهام در فلسفه تربیتی و نپرداختن به شرایط موردنیاز از یکسو، نبود زمینه و دغدغه کافی برای نهادینه کردن فلسفه تربیتی در نظام آموزشی و شیوع بیمارگونهی گرایش به ایجاد مهارت تستزنی در دانشآموزان، مخاطراتی را در سطوح فردی و اجتماعی به همراه دارد. این تحقیق، با تکیهبر روش پدیدارشناسی به تحلیل ادراک و تجربه زیسته، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از رتبههای برتر در کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و متخصصین پرداخته شد تا تأثیر ثبتنام در کلاسهای موسوم به تستزنی بر عملکرد دانشآموزان در آزمون کنکور سراسری، مورد واکاوی قرار گیرد. یافتهها بیانگر 4 مضمون کلی، افت سواد دانشآموختگان با 7 زیر مضمون، نخبههای کمدرآمد با 4 زیر مضمون، تضعیف تربیت رسمی با 4 زیر مضمون و مضمون نابرابری اجتماعی با 9 زیر مضمون است. نتایج نشان میدهد، هرچند استفاده از این کلاسها، احتمال موفقیت در آزمونهای چندگزینهای را افزایش میدهد، اما به شکلگیری و تشدید نابرابری اجتماعی انجامیده است. به دیگر سخن، ترویج بیمارگونه استفاده از کلاسهای کنکور زمینه را برای ناکارآمدتر شدن آموزشوپرورش رسمی آماده کرده و درنتیجه نادیده گرفته شدن استعدادهای بسیاری که به دلایلی نظیر مادی، اجتماعی و فرهنگی، توانایی استفاده از این نوع آموزشها ندارند را به دنبال داشته و توان قبولی در رشتههای پردرآمد و پرطرفدار را از آنها سلب خواهد کرد. به نظر میرسد این موارد منجر به نادیده گرفته شدن بخش از توان بالقوهی جامعه و تشدید نابرابری اجتماعی شده است؛ این امر اهمیت بازاندیشی برای جلوگیری از دامنهدار شدن مخاطرات ذکرشده را بیشازپیش نمایان میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying the Consequences of Formation and Development of Shadow Education in the Educational System: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
Ambiguity in the philosophy of education and failure to meet the requirements, on the one hand, and the lack of background and anxiety for the institutionalization of educational philosophy in the educational system and the illiterate outbreak of the tendency to develop testing skills in the students on the other hand has risks at the individual and social levels. This study conducted a semi-structured interview with 15 of the top rankings in undergraduate, graduate and postgraduate undergraduate, postgraduate and specialist enrollments by analyzing perceptions and experiences, based on phenomenological method so that the effect of registration in so-called test classes on student performance the exam will be interpreted in a national exam. The findings revealed 4 general themes, the drop in literacy of graduates with 7 sub-themes, low-income elites with 4 sub-themes, the weakening of formal education with 4 sub-themes and the theme of social inequality with 9 subsamples. The results show that, although the use of these classes increases the probability of success in multiple-choice tests, it has led to the formation and intensification of social inequality. In other words, the ill-fated promotion of the use of pre-school classes has paved the way for the ineffectiveness of formal education and, as a result of neglecting the many talents who have no such ability to use these kinds of training for reasons such as material, social and cultural, ability to admit to high-paying and popular courses. It seems that this has led to a neglect of the potential of the community and the intensification of social inequality; it doubles the need for rethinking to prevent the deepening of the hazards enumerated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهره صادقینیا | zohreh sadeghinia
University Of TEHRAN
دانشگاه تهران
محمد اصلاحی | Mohammad Eslahi
University Of TEHRAN
دانشگاه تهران
مرتضی ولایی | morteza valaei
دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-991-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-1970486.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات