این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
علوم و تکنولوژی پلیمر
، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۵۸
عنوان فارسی
شبیهسازی اصطکاک لاستیک با استفاده از رفتار گرانروکشسانی آن و مشخصههای زبری سطوح
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر اصطکاک لاستیک، زبری سطح ساینده است که معینکننده اندازه سطح تماس واقعی، توزیع فشار در ناحیه تماس بین لاستیک و سطح زبر و مقیاسهای درگیری مکانیکی بین سطح زبر و لاستیک با خواص گرانروکشسانی است. لزوم پیشبینی ضریب اصطکاک لاستیک روی سطوح زبر برای کاربردهایی مانند کشانش تایر روی سطح جاده، منجر به ایجاد مدلهای فیزیکی مانند مدل Heinrich-Kluppel شده است. در این پژوهش، با شبیهسازی اصطکاک لاستیک مقدار انطباق مدل Heinrich-Kluppel با نتایج تجربی بررسی شد و اثر تغییر معادلات گرانروکشسان در کارایی آن ارزیابی شد. بدین منظور از یک سو مشخصههای ناهمواری سطوح زبر از طریق تحلیل فراکتال و رفتار گرانروکشسانی لاستیک پخت شده با آزمون تحلیل دینامیکی- مکانیکی- گرمایی اندازهگیری شده و با استفاده از آنها ضریب اصطکاک از راه شبیهسازی به کمک کدهای عددی محاسبه شد. همچنین، شبیهسازی با جایگزینی معادلات گرانروکشسان ماکسول تعمیم یافته بهجای معادله Zener در مدل اولیه اصلاح شد. از سوی دیگر، ضریب اصطکاک لاستیک روی همان سطوح زبر (چند نوع کاغذ سمباده) به کمک دستگاه اندازهگیری ضریب اصطکاک در دانشگاه تربیت مدرس اندازهگیری و با نتایج بهدست آمده از تحلیل عددی مقایسه شد. نتایج نشان داد، شبیهسازی رایانهای ماهیت وابسته به بار عمودی و سرعت لغزش ضریب اصطکاک را بهخوبی پیشبینی میکند. بهکارگیری معادلات گرانروکشسانی ماکسول تعمیمیافته توافق بین دادههای عددی و تجربی را در محدوده سرعتهای زیاد بهبود داد، جایی که مدل گرانروکشسان Zener قابلیت پیشبینی روند ضریب اصطکاک را با سرعت از دست میدهد. این محدوده از سرعت با سرعت لغزشی در ردپای تایر در حالت غلتش آن در شرایط کارکرد منطبقتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Simulation of Rubber Friction Using Viscoelastic Behavior of Rubber and Roughness Parameters of Surfaces
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important factors that affect tire friction is surface roughness, which determines the size of the real contact area, real pressure distribution on the contact interface, and scales of mechanical engagement between viscoelastic rubber and a rough substrate. The need to predict coefficient of friction (COF) for rubber on rough surfaces for applications such as traction of tires on the road surfaces led to some physical models such as Heinrich-Kluppel’s model. The current study examines the applicability of the Heinrich-Kluppel model, using different viscoelastic representations, in numerical simulations of COF for rubber, and its agreement with the experimental results. For this purpose, roughness characteristics of the surfaces and viscoelastic properties of rubber were measured by fractal analysis and dynamic-mechanical-thermal analysis (DMTA), respectively. These data were employed in the numerical code to simulate COF for a rubber sample. The model was also modified by replacing the Zener viscoelastic representation in the original model with the generalized Maxwell viscoelastic representation. On the other hand, COF for rubber was measured on the same rough surface (different sand-papers) by an in-house friction tester, and results were compared with the numerical results. It was shown that computer simulation could predict the load and speed dependence of rubber friction very well. The application of the generalized Maxwell model improved agreement between the numerical and experimental results for high sliding speeds where the Zener viscoelastic model failed to predict the right trend in variation of COF with speed. This speed range was matched with the sliding velocities in the footprint of tire under rolling conditions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا عرب بافرانی | mohammad reza arab bafrani
تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی شیمی، بخش مهندسی پلیمر، صندوق پستی 114-14115
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
مهدی رزاقی کاشانی | razaghi kashani
تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی شیمی، بخش مهندسی پلیمر، صندوق پستی 114-14115
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jips.ippi.ac.ir/article_901_310.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/968/article-968-197206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات