این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
طب داخلی روز
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۰۹-۱۱۵
عنوان فارسی
تاثیر آموزش سبکهای فرزندپروری به والدین بر احساس تنهایی نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
اهداف: احساس تنهایی، تجربه ای ناخوشایند و آزاردهنده و شایع در نوجوانان است. وقتی این احساس به طور مکرر اتفاق افتد، اثرات مخربی بر سلامت جسمی، روانی و عاطفی نوجوان میگذارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش سبک فرزندپروری به والدین بر احساس تنهایی نوجوانان انجام گرفت. مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربی در 50 نوجوان دارای احساس تنهایی در حد متوسط در محدوده سنی 14 تا 17 سال و والدینشان در شهر گناباد از تیر تا دی ماه 1394 انجام شد. نمونهها به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. پس از تقسیم نمونهها به دو گروه آزمون و کنترل، آموزش در گروه آزمون به والدین در 11جلسه و هر جلسه 2-5/1 ساعت در 6 هفته ارایه شد اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و مقیاس تجدیدنظرشده احساس تنهایی UCLA گردآوری شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 20 با آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه، مجذور کای، T زوجی و T مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: سبک غالب فرزندپروری در مادران گروه کنترل (80/3±22/32) و آزمون (89/3±78/33) مقتدرانه (183/0=p) و در پدران گروه کنترل (66/4±81/30) و آزمون (30/6±65/31) نیز مقتدرانه (131/0=p) بود. میانگین احساس تنهایی در گروه کنترل از 40/4±00/41 قبل از مداخله به 64/4±27/41 بعد از مداخله افزایش یافت که این افزایش معنیدار نبود (642/0=p). در گروه آزمون نیز احساس تنهایی از 08/4±78/39 قبل از مداخله به 84/6±35/39 بعد از مداخله کاهش یافت که این کاهش معنیدار نبود (776/0=p). نتیجهگیری: آموزش سبک فرزندپروری به والدین تاثیری بر احساس تنهایی نوجوانان ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نوجوان، احساس تنهایی، سبک فرزند پروری
عنوان انگلیسی
Effect of Teaching Parenting Styles to Parents on Adolescents Feeling of Loneliness
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Loneliness is an unpleasant, disturbaing, and prevalent experience in the adolescents. The repetition of the experience badly affects the adolescents’ physical, mental, and emotional health. The aim of this study was to determine the effects of parenting style training on the adolescents’ loneliness feeling. Materials & Methods: In the semi-experimental study, 50 adolescents with loneliness feeling, aged between 14 and 17 years, and their parents were studied in Gonabad from July to December 2015. The subjects were selected via stepwise sampling method. The subjects having been divided into experimental and control groups, parents of experimental group received eleven 1.5- to 2-hour training sessions for 6 weeks. Control group received no training. Data was collected by the UCLA revised loneliness feeling scale. Data was analyzed by SPSS 20 software using one-way ANOVA, Chi-square, paired T, and independent T tests. Findings: The prevailing parenting style in the mothers of control (32.22±3.80) and experiment (33.78±3.89) groups was ex catherda. The prevailing parenting style in the fathers of control (30.81±4.66) and experiment (31.65±6.30) groups was ex catherda. There was an insignificant increase in the mean loneliness feeling in control group from 41.00±4.40 (befor the intervention) to 41.27±4.64 (after the ntervention; p=0.642). There was an insignificant reduction in the loneliness feeling in experimental group from 39.78±4.08 (before the intervention) to 39.35±6.84 (after the intervention; p=0.776). Conclusion: Teaching the parenting style to the parents does not affect the adolescences’ loneliness feeling.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adolescent, Loneliness, Parenting Style
نویسندگان مقاله
محمدرضا منصوریان | mohammad reza mansoorian
community amp;amp; mental health nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty, gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
گروه پرستاری بهداشت جامعه و روان، دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
شهلا خسروان | shahla khosravan
“social “social determinants of health research center” and “community amp;amp; mental health nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty”, gonabad university of medical sciences, gonabad, irandeterminants of health research center” and departmen
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
جهانشیر توکلی زاده | jahanshir tavakolizadeh
“social development amp;amp; health promotion research center” and “basic sciences department, medicine faculty”, gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
موسی سجادی | moosa sajjadi
nursing department, nursing amp;amp; midwifery faculty, gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
یاسر ریوندی | yasser rivandi
student research committee, nursing amp;amp; midwifery faculty, gonadad university of medical sciences, gonabad, iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2296-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت روان
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات