این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
طب داخلی روز
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۱۷-۱۲۲
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر افسردگی و بهزیستی روانشناختی نوجوانان دختر
چکیده فارسی مقاله
اهداف: با توجه به اهمیت روانشناسی مثبتنگر و مهارتهای کارآمد مقابلهای بر سلامت روان افراد بهخصوص نوجوانان، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر افسردگی و بهزیستی- روانشناختی دانشآموزان نوجوان دختر بود. مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربی با استفاده از پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل در کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان در سال تحصیلی 94-1393 شهرستان (320 نفر) انجام شد و 65 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه افسردگی بک و مقیاس بهزیستی- روانشناختی ریف (فرم بلند) برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. گروه آزمون تحت برنامه آموزش مهارتهای مقابلهای قرار گرفتند. دادههای بهدستآمده با آمارههای توصیفی و آزمون T مستقل در نرمافزار SPSS 18 تحلیل شدند. یافتهها: متغیر "پذیرش خود" در مراحل پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه کنترل و آموزش دارای بالاترین مقدار بود (جدول 1). مقایسه میانگین نمرات بهزیستی- روانشناختی قبل از مداخله بین گروه کنترل (41/31±02/63) و آزمون (23/33±02/63) اختلاف معنیداری نداشت (078/0=p) ولی این اختلاف بعد از مداخله بین دو گروه کنترل (14/25±76/64) و آزمون (59/25±54/59) معنیدار بود (001/0=p). آموزش مهارتهای مقابلهای موجب اختلاف معنیدار بین نمرات پسآزمون دو گروه کنترل و آزمون در ارتباط مثبت با دیگران (07/2=t؛ 041/0=p)، خودمختاری (51/2=t؛ 013/0=p)، رشد شخصی (61/2=t؛ 01/0=p)، پذیرش خود (05/2=t؛ 042/0=p)) و نمره کل افسردگی (31/24=t؛ 001/0=p) شد. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای مقابلهای میتواند تاثیر مثبتی بر نمره افسردگی و نمرات بهزیستی- روانشناختی در دانشآموزان دختر نوجوان داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
افسردگی، بهزیستی روانشناختی، مهارتهای مقابلهای، نوجوانان
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Coping Skills Training on Depression and Psychological Well-Being among Girl Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Noticing the importance of positive psychology and efficient coping skills in the mental health of a person, and especially the adolescence, the aim of this study was to determine the effectiveness of teaching the coping styles on depression and psychological well-being of girl adolescent students. Materials & Methods: In the pretest-posttest semi-experimental study with control group, the first-class girl students of the high school (n=320) were studied in the educational year 2014-15. 65 students were selected via simple random sampling method. Data was collected using Beck depression questionnaire and Ryff psychological well-being scale (the long form). The coping skills training program was conducted in experimental group. Data was analyzed by SPSS 18 software using the descriptive statistics and independent T test. Findings: At the pretest and posttest stages, “self-acceptance” was in the highest level in both control and experiment groups. There was no significant difference in the mean psychological well-being score before the intervention between control (63.02±31.41) and experimental (63.02±33.23) groups (p=0.078). Nevertheless, there was a significant difference in the score between control (64.76±25.14) and experiment (59.54±25.59) groups after the intervention (p=0.001). Teaching the coping styles led to significant differences between the scores of posttest stage in control and experiment groups in a positive relation with others (p=0.041; t=2.07), self-dependence (p=0.013; t=2.51), personal development (p=0.01; t=2.61), self-acceptance (p=0.042; t=2.05), and total score of depression (p=0.001; t=24.31). Conclusion: Teaching the coping skills can positively affect the depression score and the psychological well-being scores in the adolescent girl students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
الهه مقنی باشی | elahe moghanibashi
psychology department, human sciences faculty, islamic azad university, neyshabur, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور (Islamic azad university of neyshabour)
نگار اصغری پور | negar asgharipour
psychiatry amp;amp; behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2233-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت روان
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات