این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۲۷-۳۸
عنوان فارسی
تبیین تسهیل کنندههای مصرف لبنیات فراسودمند از دیدگاه ذینفعان: یک مطالعه مبتنی بر نظریه بازاریابی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: بازار غذاهای فراسودمند در سراسر جهان در حال رشد است و محصولات جدید به طور مداوم وارد بازار میشوند. گسترش این محصولات مستلزم آگاهی از عوامل مؤثر بر پذیرش آنها است. با توجه به خلاء اطلاعاتی در این زمینه در کشور، مطالعه حاضر با هدف تبیین تسهیلکنندههای مصرف لبنیات فراسودمند از دیدگاه ذی نفعان در شهر تهران انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه کیفی با استفاده از رویکرد بازاریابی اجتماعی انجام شد. در مجموع 8 بحث گروهی متمرکز و 40 مصاحبه فردی عمیق در فاصله زمانی اردیبهشت تا شهریور 1393 برگزار شد. مشارکتکنندگان 105 نفر شامل 10 نفر از ذینفعان حوزه تولید، 9 نفر از ذینفعان حوزه عرضه و فروش، 21 نفر از ذینفعان تأثیرگذار، و 65 نفر از مصرفکنندگان (65 نفر شامل 44 زن خانهدار و 21 زن شاغل) بودند. روش انتخاب مشارکتکنندگان، نمونهگیری هدفمند و با حداکثر تنوع بود و با هدف شناسایی ذینفعان کلیدی از روش گلوله برفی استفاده شد. جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها به طور همزمان انجام شد. فرآیند تحلیل دادهها با رویکرد جهتدار و به کمک نرم افزار MAXQDA2010 صورت پذیرفت. یافتهها: تسهیلکنندههای مصرف لبنیات فراسودمند در قالب پنج طبقه اصلی شامل عوامل مربوط به محصول (با دو زیر طبقه شامل ویژگیهای حسی و غیر حسی)، قیمت (با دو زیر طبقه شامل دسترسی فیزیکی و دسترسی اقتصادی)، مکان، و ترویج (با پنج زیرطبقه شامل اطلاعرسانی، آموزش، توصیه متخصصان/ دوستان یا سایرین، تبلیغات و حمایت از تولید) به عنوان آمیزههای بازاریابی اجتماعی و عوامل مربوط به مصرفکننده به عنوان یک بعد جدید (با پنج زیرطبقه شامل دانش کافی، ویژگیهای جمعیتی ـ اجتماعی، نگرش مثبت به محصول، ذائقه غذایی، ارزشها و اولویتهای غذایی) تبیین شد. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه میتواند منبعی ارزشمند در زمینه طراحی مداخلات مؤثر جهت افزایش مصرف لبنیات فراسودمند در جامعه باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Exploring the Facilitating Factors Affecting Functional Dairy Products' Consumption from the View Point of Stakeholders: A Study Based on Social Marketing Theory
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: Functional foods' market is growing steadily worldwide and new products are introduced to the market continuously. The development of functional foods requires knowledge of factors influencing their acceptance. Due to the information gap in this field in Iran, the present study aimed to identify the facilitating factors affecting functional dairy products' consumption from the viewpoint of stakeholders in Tehran. Materials & Methods: This qualitative study was conducted using a social marketing approach. Data were collected via eight focus group discussions and 40 in-depth interviews between May and September 2014. In total, 105 people participated in this qualitative research, including 10 stakeholders in production field, 9 stakeholders in supply field, 21 influencing stakeholders, and 65 women consumers (44 housewives and 21 employed women). Participants were selected by purposeful sampling technique with maximum diversity, and snowball sampling was used to identify key stakeholders. Data collection and directed content analysis were performed simultaneously using MAXQDA® software. Results: Based on the results, the facilitating factors affecting functional dairy products' consumption were categorized in five main groups: i) factors related to product, including two subthemes – sensory and non-sensory characteristics; ii) price, including two subthemes – physical and economic accessibility; iii) place of the product supply; iv) promotion strategies, including five subthemes – informing, educating, recommending by friends, professionals and others, advertising, and supporting the production, as social marketing mix, and v) factors related to consumer as a new dimension, which included five subthemes – adequate knowledge, socio-demographic characteristics, positive attitude to the product, food taste, and food preferences. Conclusion: The findings of this study can be a source of valuable information for designing effective interventions to increase the consumption of functional dairy products in the community.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرجان باژن | M Bazhan
National Nutrition and Food Technology Research Institute, Faculty of Nutrition Sciences and Food Technology, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, IR. Iran
انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهر
ناصر کلانتری | N Kalantari
National Nutrition and Food Technology Research Institute, Faculty of Nutrition Sciences and Food Technology, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, IR. Iran
انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهر
نسترن کشاورز محمدی | N Keshavarz-Mohammadi
School of Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, IR. Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
حسن عینی زیناب | H Eini-Zinab
National Nutrition and Food Technology Research Institute, Faculty of Nutrition Sciences and Food Technology, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, IR. Iran
انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهر
هدایت حسینی | H Hosseini
National Nutrition and Food Technology Research Institute, Faculty of Nutrition Sciences and Food Technology, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, IR. Iran
انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-399-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/53/article-53-1975215.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تغذیه
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات