این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پزشکی قانونی
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۸۳-۱۸۸
عنوان فارسی
ویژگیهای جمعیت شناختی عابرین متوفی ناشی از آسیب های ترافیکی استان کردستان طی سالهای ۸۸-۸۳
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: آسیبهای ترافیکی به دلیل فراوانی بالای مرگ و میر و امکان درگیر شدن اکثر افراد جامعه از اهمیت ویژهای در دنیا برخوردار هستند. این آسیبها در ایران نیز بعد از بیماریهای قلبی- عروقی دومین علت مرگ و اولین علت عمر هدر رفته است و از جمله مهمترین مشکلاتی است که سلامت کشورمان را تهدید مینماید. در این بین، عابرین پیاده، آسیبپذیرترین فرد در آسیب ترافیکی هستند که احتمال ناتوانی جسمی و مرگ برای آنان بالا میباشد. هدف از این مطالعه بررسی ویژگیهای عابرین متوفی طی دوره شش ساله (88-83) در استان کردستان است. روش بررسی: در این پژوهش مقطعی (توصیفی- تحلیلی)، به روش سرشماری، پرونده کلیه 654 عابر متوفی مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از چک لیستی، ویژگیهای دموگرافیکی، مکان، زمان حادثه و علت نهایی فوت گردآوری و در نهایت با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از بین 654 مورد عابر متوفی، بیش از دو سوم فوتشدگان (1/69%) مرد بودند. از نظر سنی، اکثریت بالای 65 سال (8/27%) بودند. نیمی از حوادث منجر به فوت هم در جادههای داخل شهری (8/59%) رخ داده بودند و ارتباط آماری معنیداری بین جنس متوفیان و محل رخداد حادثه وجود داشت (p< 0.05). همچنین اکثر قربانیان قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده بودند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، با توجه به میزان بالای مرگ در بین عابرین مسن و فاز پیش بیمارستانی، میتوان با انجام اقداماتی شامل آموزش، نصب پل عابر پیاده مناسب سالمندان، نصب علایم راهنمایی و رانندگی و تقویت سیستم امدادرسانی به کاهش مرگ در عابرین کمک کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلمات کلیدی، آسیب ترافیکی، اپیدمیولوژی، عابر پیاده
عنوان انگلیسی
Demographic Characteristics of Pedestrians Died from Traffic Accidents in Kurdistan Province During 2004-2009
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Traffic injuries are noticable events because of high prevalence and mortality. In Iran, traffic injuries after heart disease are the second cause of death and first cause of wasting life and it will lead to the most important problem that threats our health. The Pedestrian are the most vulnerable people in traffic injuries among them death and disability are high. The purpose of this study is to evaluate the demographic characteristics of pedestrians who died of traffic accidents over a period of six years (2004-2009) in Kurdistan province of Iran. Methods: In this cross sectional study (descriptive- analytical), by census method, all 654 cases of dead pedestrians were studied. Then by using a check list for demographic characteristics, location, time of the incident and the cause of death collected and data analyzed by spss software finally. Findings: Of the 654 dead pedestrians, more than two thirds (69.1%) were male. According to age, the majority of cases were 65 and older (27.8%). Half of the fatal accidents occurred in urban roads (59.8%). There was a significant relationship between sex of victims and the location of incident (p< 0.05). Also, most of the victims died before transferring to the hospital. Conclusions: Based on the findings, according to the high rate of death among older pedestrians and pre-hospitalize phase, some helpful proceedings such as training, installation of pedestrian bridges, suitable for the elders, and traffic signs besides, empowerment of medical aid system will reduce death in pedestrians.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Key words, Traffic Injuries, Epidemiology, Pedestrians
نویسندگان مقاله
لیدا گرگین | lida gorgin
شاکر سالاری لک | shaker salari lak
داوود خراسانی | davood khorasani
نجف احمدی | najaf ahmadi
نشانی اینترنتی
http://www.sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-342-14&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
forensic medicine
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات