این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
علوم و صنایع غذایی ایران
، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۳۳-۴۳
عنوان فارسی
بررسی مولفههای پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک از دیدگاه مصرفکنندگان (مطالعه موردی شهر کرج)
چکیده فارسی مقاله
چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی مولفههای پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک از دیدگاه مصرفکنندگان انجام گردیده است. طرح این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بوده که برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را سرپرستان خانوارهای ساکن در مناطق دهگانه شهر کرج تشکیل دادند که براساس فرمول کوکران 306 نفر از آنها به روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بود (بیشتر از 7/0). تحلیل دادهها با استفاده از برنامه نرمافزاری SPSS انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که میزان دانش و آگاهی افراد نسبت به محصولات ارگانیک در حد متوسط میباشد. علاوه بر آن، نگرش افراد نسبت به محصولات ارگانیک در حد متوسط و رو به مساعد بوده است. در نهایت، با استفاده از تحلیل عاملی چهار عامل به عنوان عوامل موثر بر پذیرش محصولات ارگانیک شناسایی شدند. این عوامل عبارتند از اطلاعرسانی و آموزشی، بهبود دسترسی، بهبود ویژگیهای محصول، و ارایه تسهیلات حمایتی که به ترتیب 60/26، 61/23، 41/9، و 80/8 درصد واریانس کل (42/68 درصد) را تبیین کردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating adoption component of agricultural organic products from the viewpoints of consumers (A case study in Karaj County)
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research was to study and analyze the component of adoption of agricultural organic products from the viewpoints of consumers. A descriptive and correlation design was used for the research with data collected using questionnaire. The statistical population of this study consisted of Karaj urban residents that a sample of 306 people was selected using proportionate stratified sampling technique. A questionnaire was the main tool of study. The validity of the questionnaire was approved by the judgment of a panel of faculty members of the Department of Agricultural Extension Education, University of Tehran. In order to measure the reliability of the questionnaire, Cronbach Alpha coefficients were calculated for the main scales of the questionnaire, which was more than 0.70, indicating that the tool of study was reliable. SPSS (Statistical Package for Social Science) was used to analyze the data. The findings showed that the consumers’ knowledge of organic products was at medium level. Also, consumers’ attitude toward using organic products was at neutral and favorable levels. Finally, factor analysis showed that four most highly ranked factors influencing the adoption of organic products were educational, access, improving product characteristics and supportive services which explained 26.60, 23.61, 9.41 and 8.81 percent of total variance (68.42%).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://fsct.modares.ac.ir/article_397_fa2e6623aa4ff937d5edd46846f82aa6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/969/article-969-198446.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات