این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و صنایع غذایی ایران، جلد ۸، شماره ۲۸، صفحات ۴۹-۵۵

عنوان فارسی نقش تصور تکنولوژی بر رفتار مصرف ‌کننده؛ مورد کاوی در صنایع غذایی
چکیده فارسی مقاله چکیده با گسترش روز افزون رقابت، بنگاه های تولیدی و پژوهشگران بیشتر و بیشتر بر مشتری و ترجیحات وی متمرکز شده و لذا هر روزه زوایای جدیدی از آنچه انتخاب‌های مشتری را رقم می‌زند آشکار می‌گردد. یکی از ترجیحات مشتری به تلقی‌های وی از محصول و نام تجاری آن باز می‌گردد. تلقی مشتری از تکنولوژی ساخت محصول که برآمده از عنوان تجاری محصول و بسته‌بندی آن است، می‌تواند نقش مهمی در انتخاب نهایی مشتری در شرایط یکسان ایفا نماید، که این نقش را در این پژوهش مورد بررسی قرار داده‌ایم. پژوهش بر روی تعدادی از محصولات غذایی بدون تمایز انجام شده است و در شرایط مختلف، وابستگی انتخاب مشتری به تلقی از تکنولوژی بررسی شده است. محیط مطالعه فروشگاه شهروند بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در کالاهای ساده و کاملا فاقد تمایز، نقش تصور از تکنولوژی در انتخاب مشتری پررنگ‌تر است و لذا ایجاد تصویر مثبت نسبت به تکنولوژی را می‌توان به عنوان راه‌کاری ارزان قیمت برای آفرینش مزیت رقابتی محسوب نمود. همچنین بر اساس نتایج مصاحبه ها می توان ادعا نمود تلقی از تکنولوژی خود به عناصری خردتر از جمله تلقی از آاودگی محیط، تلقی از بهداشت، تلقی از همسانی کیفی و غیره قابل تفکیک است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of technology perception on consumer behavior; case study: food industry‌‌
چکیده انگلیسی مقاله With ever increasing competition, enterprises as well as researchers are focusing on consumer and its priorities and thus everyday, new aspects of determinants of consumer choice become clear. One of such determinants is brand perception. Perception of consumer about technology of production -which is derived from brand and packaging-, can play a great role in the consumer choice when differentiation is little. Such role is investigated in this research work. We have studied a group of food products with very low level of differentiation and correlation between demand and technology perception is elaborated. Field study has been performed in Shahrvand department stores. Results show that in simpler, more commodity type products, technology perception has a greater role in finalizing customer choice. So making a more positive perception of technology can be considered as a rather inexpensive way for gaining competitive advantage. Additionally, based on interviews, it can be claimed that technology perception consists of sub-elements such as environment friendliness perception, healthiness perception, quality perception, etc. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://fsct.modares.ac.ir/article_232_d2eabea7506692236c3c3d4ba21d9ecd.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/969/article-969-198584.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات