این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پزشکی قانونی، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۲۷-۱۳۳

عنوان فارسی بررسی علل ناخشنودی بیماران از بیمارستان های دولتی استان مازندران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه پایش مدیریتی بیمارستان‌ها یک اقدام بسیار مهم در جهت بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی به شمار می‌آید. این اقدام سالهاست که در معتبرترین مراکز درمانی جهان صورت می‌گیرد ولی متأسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و در مقالات فارسی زبان بررسی جامع در رابطه با علل و میزان نارضایتی بیماران از بیمارستان‌های دولتی کمتر صورت گرفته است. برای دستیابی به این هدف بررسی فوق در استان مازندران انجام گرفته است. روش بررسی: جمعیت مورد مطالعه، شامل تمامی مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دولتی استان مازندران در شش ماهه اول سال 1388 بودند. اطلاعات به دو شکل فعال (مراجعه به بیماران ترخیصی از 6 بیمارستان دولتی سطح استان از شهرهای بهشهر، ساری، قایم‌شهر، نور، چالوس و رامسر، به شکل تصادفی بر اساس تکمیل پرسشنامه) و غیرفعال (بررسی شکایات ارسالی به دانشگاه علوم پزشکی مازندران) جمع‌آوری شد. یافته‌ها: در این مطالعه شیوع کلی شکایت‌ها 12/0 در هزار مراجعه‌کننده بوده است. در مجموع 57/1 در 1000 بیمار بستری شده در مراکز دولتی دست به شکایت کتبی زدند. 70% شاکیان مرد و بقیه زن بودند. در مجموع 53% شکایت های واصله، از بیمارستان‌های دولتی بوده است. از بررسی پرسشنامه‌های تکمیلی مشخص شد که بیشترین انتظار بیماران از سیستم درمانی تأمین مسایل رفاهی و برخورد صحیح با آنها می باشد. در مجموع، 61 % شکایت‌های کتبی و 29% شکایت‌های شفاهی به دلیل مسایل مالی- به شکل اخذ وجه خارج از تعرفه بوده است. نتیجه‌گیری‌: انتظارات بیماران از بیمارستان‌ها به طور عمده تأمین نیازهای رفاهی و ایجاد آرامش و احترام توسط پرسنل و کادر درمانی است، هر چند که در صورت عدم تامین آن معمولاً شکایت صورت نمی‌گیرد. شکایات عمدتاَ زمانی مطرح می‌شوند که به بیمار صدمه اقتصادی یا جانی وارد شده باشد. بنابراین عدم مطرح کردن نارضایتی به شکل یک شکایت رسمی به مفهوم بی نقص بودن عملکرد نیست
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکایت، رضایت‌مندی، بیمارستان

عنوان انگلیسی Causes of patient dissatisfaction of puplic hospitals in Mazandaran province
چکیده انگلیسی مقاله Background& Aim: Today, hospital management monitoring is considered as a very important measure to improve the quality of hospital services. For years this process in the world's most prestigious medical centers takes place but unfortunately we have not much experience and a comprehensive review of articles in persian language about the causes and extent of public dissatisfaction with hospital patients. In order to achieve this goal we decided to do these reviews in Mazandaran province. Materials & Methods: The study population included all referrals to public hospitals in Mazandaran province in the first half of 2009. Information achieved in two forms: active (referred to public hospital patients discharged from six cities of the province Behshahr, Sari, Qaemshahr,, Nour, Ramsar and Chalus, randomly, based on questionnaires) and inactive (review complaints sent to Mazandaran University of medical Sciences) were collected. Findings: In this study, the overall prevalence of 0.12 per thousand complaints has been referred. Totally, 1.57 in 1000 patients admitted in the government centers began to complain in writing. 70% of applicants were male and others were female. Totally, 53% of complaints received from the governmental hospital. According to the questionnaires it was found that most patients expect from health systems to provide welfare issues and deal properly with them. Overall, 61% of written complaints and 29% of oral complains were because of financial problems - to obtain the money out of tariffs bribe. Conclusion: The expectation of patients from hospitals and welfare needs mainly to create peace and respect by staff and medical staff, even though in the absence of supply, They usually do not complain. Complaints are raised mainly when the patient's injury or economic life is entered. Therefore, if there is not any discussion on dissatisfaction with the form of a formal complaint, it’s not the concept of integrity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hospital, Patient Complaints, Satisfaction

نویسندگان مقاله سیدعبداله موسوی | s a
مازندران، بیمارستان بوعلی سینا ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

سیدجابر موسوی | seyed jaber



نشانی اینترنتی http://www.sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-154&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات