این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب داخلی روز، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۴۵-۵۴

عنوان فارسی بررسی رابطه عفو با همدلی در دانشجویان پزشکی و پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: عفو و همدلی در کیفیت روابط پزشک- بیمار نقش اساسی دارند. با توجه به اهمیت شناخت متغیرهای تعیین کننده و تأثیرگذار بر کیفیت روابط پزشک، پرستار و بیمار، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین عوامل عفو و ابعاد همدلی در دانشجویان رشته های پزشکی و پرستاری انجام شده است. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- همبستگی بر روی 198 نمونه دانشجوی پزشکی و پرستاری که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام گرفت. پس از بررسی مقدماتی و تعیین روایی و پایایی ابزارها، داده ها با استفاده از پرسشنامه‌های شاخص واکنش پذیری بین فردی IRI و مقیاس عفو هارتلند HFS جمع آوری شد. برای تحلیل داده‌های پژوهش از نرم افزار آماری SPSS نگارش 18 و آزمون آماری ضریب همبستگی خطی پیرسون در سطح معنی داری 05/0=p استفاده شد. یافته‌ها: بین عفو و همدلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (031/0=p). بین عفو در جهت خود با ابعاد همدلی (پریشانی شخصی، همدلی خیالی و توجه همدلانه) رابطه مثبت و معنی داری در سطح 035/0>p و با دیدگاه گیری رابطه مثبت و معنی داری در سطح 047/0=p وجود دارد. عفو در جهت دیگری از میان ابعاد همدلی با پریشانی شخصی و دیدگاه گیری رابطه مثبت و معنی داری در سطح 047/0=p و با توجه همدلانه رابطه مثبت و معنی داری در سطح 035/0>p دارد. عفو در جهت موقعیت از میان ابعاد همدلی تنها با پریشانی شخصی ودیدگاه گیری رابطه دارد که به ترتیب در سطح 035/0>p و 047/0=p معنی دار می‌باشد. نتیجه‌گیری: عفو نقش مهمی در ارتباط با همدلی و بینش به کیفیت روابط پزشک، پرستار و بیمار، ایفا می‌کند. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عفو، همدلی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Relationship of Forgiveness and Empathy Among Medical and Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Forgiveness and empathy have a principal role in the quality of physician-patient relationship. Concerning the importance of examining the effective and determining variables in the quality of relationship physician-patient, the aim of this study is to investigate the relationship between forgiveness and empathy among medical and nursing students. Materials and Methods: This descriptive-correlational study was conducted on198 medical and nursing students (83 males, 115 females) who were selected randomly to answer the interpersonal reactivity index questionnaire (IRI, Davis, 1983) and Heartland Forgiveness Scale (HFS Thompson et al., 2005). The data were analyzed through SPSS software version 18 and using Pearson product moment correlation coefficient for which p value ≤ 0.05 was significant. Results: The results showed that forgiveness had a positive and significant correlation with empathy. The results also indicated that self-forgiveness had a positive and significant correlation with dimension of empathy. Further, the results revealed that other forgiveness had a positive and significant correlation with dimension of empathy. Moreover, the results pointed out that situation forgiveness had a positive and significant correlation with dimension of empathy. Conclusion: Forgiveness can play an important role in relationship of empathy and insight the quality of physician-penitent relationship. The implications and limitation of this study and the suggestion for the further research are discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Empathy, forgiveness, students

نویسندگان مقاله محمدرضا خدابخش | mohamadreza khodabakhsh
مشهد. کوی بوعلی. خیابان ولیعصر 34. پلاک 14

پروین منصوری | parvin mansori
اراک. خیابان شهید کاظمی. کوچه شهید علایی


نشانی اینترنتی http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-590-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی آزمایشگاهی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات