این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
علوم و فناوری دریا
، جلد ۷۰، شماره ۷۰، صفحات ۱-۱
عنوان فارسی
کاربرد تئوری صف در بهبود عملیات بنادر تجاری
چکیده فارسی مقاله
بنادر در تمامی کشورهای دریایی به عنوان نقاط اتصال تجارت جهانی قلمداد میشوند. مساله زمان انتظار و زمان خدمتدهی به کشتیها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. بر همین اساس در بنادر پر رفت و آمد، کشتیها ممکن است به علت محدودیت امکانات تخلیه و بارگیری حتی ماهها در لنگرگاهها، منتظر نوبت خدمترسانی بمانند. در واقع بنادر را میتوان به عنوان یک سیستم صفبندی با پارامترهای پایه: نرخ ورود کشتی و نرخ خدمتدهی به کشتی در یک واحد زمانی تعریف نمود. شاخصهای مناسب عملیاتهای بنادر بر مبنای این پارامترها محاسبه میشوند. این پژوهش به توصیف کاربرد تئوری صف در بهبود عملیات بنادر تجاری جهت کاهش زمان انتظار کشتیها میپردازد. بر اساس این مطالعات میتوان نتیجه گرفت که تئوری صف میتواند با تعیین الگوی ورودی مناسب، بررسی و تحلیل سیستمهای صف، کاهش زمان انتظار کشتیهای آماده دریافت خدمت سبب افزایش توان عملیاتی بنادر گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تئوری صف، عملیات بنادر، زمان انتظار،
عنوان انگلیسی
Application of queuing theory in ports operation
چکیده انگلیسی مقاله
Portsareconsidered asthe connection pointsof the world tradeinallmaritime countries. Hence, issue such aswaiting times andservicetimesof thevessels are considered very importance. On this basis of this in the congestedports, loading and unloading of vessels may take months in the queues due to the lack of loading facilities.In fact ports are considered as a queuing system characterized with basic parameters: the vessels arrival rate and the ship service at an observed unit of time.The appropriate indices of the port operations are computed on the basis of these parameters. Thisresearchhas described theapplication ofqueueing theoryfor improving theport'soperationsin order to reducewaiting timesof the vessels. On the basis of this study, it can beconclude thatqueuing theorycandeterminethe appropriateinputpattern, analysequeuingsystems, and reducewaiting times of vesselsreadyto be served in order to increase the throughput ofports.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Queuing theory, Port Operation, Waiting time
نویسندگان مقاله
قدرت اله رنجبر |
کارشناسی ارشد دریانوردی- بندر و کشتیرانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار (Chabahar university)
منصور کیانی مقدم |
دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار (Chabahar university)
نشانی اینترنتی
http://navy.iranjournals.ir/article_7933_e268771ae000944e5cc3f5aad5d33940.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/972/article-972-198932.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات