این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فناوری دریا، جلد ۶۵، شماره ۶۵، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی یک مدل شبیه‌سازی برای حمل‌ونقل گوگرد در بندر خدماتی پارس
چکیده فارسی مقاله یک مدل شبیه‌سازی برای حمل‌ونقل گوگرد در بندر خدماتی پارس علی منیدری1، پرویز باورصاد2 pbavarsad@yahoo.com 1- دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی حمل ونقل دریایی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر 2- دکترای حمل ونقل ترکیبی، استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس چکیده بندر خدماتی پارس برای واردات و صادرات تجهیزات و محصولات پالایشگاهی، درمنطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی انرژی پارس احداث و به بهره‌برداری رسیده و هم اکنون یکی از نقاط استراتژیک منطقه به‌شمار می‌آید. این بندر برای حفظ بقای خود در فضای رقابتی و رسیدن به سود و منفعت پایدار، نیازمند استفاده بهینه از تجهیزات بندری می‌باشد، بنابراین یک نیاز پیوسته برای بهینه‌سازی تجهیزات در بندر احساس می‌شود. حال این پرسش مطرح است که بندر، چه استراتژی برای مدیریت ترمینال‌ها بکار ببرد تا بقای خود را در بازارهای رقابتی تضمین نماید؟ این مقاله، یک مدل شبیه‌سازی را برای بهینه‌سازی حمل ونقل گوگرد فله در محوطه داخلی بندر ارائه می‌کند. در این مدل‌سازی قصد داریم تابا رویکردی جدید از تئوری صف و با به کار‌گیری تکنیک شبیه‌سازی، گردش کامیون‌های حامل گوگرد را میان اسکله و انبار گوگرد، بررسی کنیم. این مدل جابه‌جایی کامیون‌ها از انبار گوگرد به ساحل را به نمایش در خواهد‌آورد و با استفاده از زمان‌های تخلیه و بارگیری کامیون‌ها، زمان جابه‌جایی و زمان انتظار در صف‌های تخلیه و بارگیری، به بهینه سازی تعداد کامیون‌های مورد نیاز برای جابه‌جایی گوگرد خواهد پرداخت. نتایج این مدل نشان خواهد داد که بهینه‌سازی حمل و نقل گوگرد ما بین انبار و اسکله، زمان‌های انتظار کامیون‌ها در صف را کاهش داده و به طبع آن افزایش عملکرد سیستم را ایجاد می‌کند. در این مقاله تلاش شده‌است تا با یکپارچه‌سازی زیر سیستم‌های حمل ونقل گوگرد در بندر و تکیه بر جزئیات تجهیزات حمل ونقل مدلی منطبق با سیستم واقعی حمل و‌نقل گوگرد میان انبار گوگرد و بندر ایجادشود. با تحلیل نتایج مدل تعداد بهینه کامیون‌های مورد نیاز جهت حمل ونقل محاسبه خواهد شد که در پی آن افزایش ظرفیت حمل ونقل گوگرد را نمایان‌گر خواهد بود. همچنین از نتایج دیگر مدل شبیه‌سازی تحلیل حساسیت افزایش تقاضا برای بارگیری گوگرد می‌باشد که می‌توان از این نتایج برای برنامه‌ریزی استراتژیک بندر و بررسی سرمایه گذاری‌های آتی بهره‌برد. نتایج حاصله از مدل شبیه‌سازی افزایش 33 درصد عملکرد بندر نسبت به ظرفیت کنونی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبیه سازی،تئوری صف،بندر خدماتی پارس،بارگیری گوگرد،مدل سازی،

عنوان انگلیسی Modeling the Goods Transportation Based on Queuing Theory and Simulation Modeling at Pars Service Port
چکیده انگلیسی مقاله Modeling the Goods Transportation Based on Queuing Theory and Simulation Modeling at Pars Service Port A. Manidari , P. Bavarsad Abstract: pars service port has been development for import and export of refinery products and equipments and now is one of the most strategic ports in Pars Special Energy/Economic Zone.this port requires to make the best use of the port equipment to survive in the competition environment and achieve anunfailing income.hence a constant need of improvement of port equipment and machineryin felt . now this question pops up that what kind of strategyport management should use to ensure the port survival in competition markets. This article suggests a model for improving sulfur transportation in the inner region of the pars service port in this model we intend to study the trucks movement between the sulfur storage and jetty with a new look to queuing theory and modeling . thismodeling will show the trucks movement from the sulfur stowage area to jetty and tries to improve the trucks number to be used for sulfur transportation . using the load and unload time of a truck and time spent in queuing awaiting for their turn. The result of this model is going show that improvement of sulfur transportation between the sulfur storage area and jetty will reduce the trucks waiting time in the queuing and consequently improves the system efficiency . This article has tried to show a practical model of sulfur transportation between storage area and jetty with integrating subsystem of sulfur transportation in the port and emphasizing on the equipment details. With analyzing the model results the optimal number of the trucks need for transportation of sulfur would be calculated resulting an increase in capacity of sulfur transportation. Also another result of the model is analyzing sensitivity of the demand for sulfur loading that can be used for strategic planning the results of the simulation model is a 33% increase of the port performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات