این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱-۱۱

عنوان فارسی نقش مهارت ارتباطی مربی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری: مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش بالینی پایه و اساس آموزش پرستاری است. دانشجویان در بالین صلاحیت و هویت حرفه­ ای خود را کسب می­ کنند. مربیان بالینی نقش اساسی در آموزش بالینی دانشجویان ایفا می­کنند. بنابراین ویژگی­ ها و مهارت­ های مربیان در چگونگی کسب تجربیات بالینی دانشجویان نقش اساسی می­ تواند داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی نقش مهارت ارتباطی مربی بر آموزش بالینی دانشجویان پرستاری انجام گردید. روش: مطالعه با روش تحلیل محتوای کیفی در سال 1396 بر روی دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز انجام شد. نمونه­ به روش مبتنی بر هدف شامل 20 دانشجوی پرستاری ترم چهار تحصیلی و بالاتر بود. داده­ ها به روش مصاحبه­ ای نیمه ساختاریافته جمع ­آوری شد. روش تحلیل محتوایی برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از طریق نرم ­افزار آماری M‏axqda  مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: تجزیه ‌و تحلیل داده­ ها منجر به ظهور چهار تم: تسهیل­ گری ارتباطی مربی، تسهیل واگذاری کار توسط پرستار به دانشجو، جذب همکاری بیمار و همراه، افزایش اعتماد به ‌نفس دانشجو گردید. مهارت ارتباطی مربی بالینی باعث ایجاد جو آموزشی سازنده در محیط بالینی شده و دانشجو را قادر به کسب تجارب بالینی مثبت از این محیط می­ کند نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مهارت ارتباطی مربی در برخی مواقع نقش پر­رنگ­ تری از مهارت عملی و دانش نظری مربی در یادگیری بالینی دانشجویان دارد. مربیان بالینی نقش اساسی در جذب همکاری افراد درگیر در آموزش بالینی دانشجویان را دارند. در صورتی که  مربیان بالینی از مهارت ارتباطی بالا برخودار باشند، تجارب بالینی دانشجویان مفید­تر گشته و دانشجویان قادر خواهند بود یادگیری آسان­تر و مفید­تری را در بالین تجربه کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت های ارتباطی، آموزش بالینی، پرستاری، دانشجویان، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی The role of instructors´ Communication Skills on Clinical Education of Nursing Students: qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical education is the foundation of nursing education. Students in clinical setting obtain their professional competency and identity and Clinical instructors play a key role in the clinical education of students. Therefore, characteristics and skills of instructors have important role in how students gain clinical experiences. This study aimed to investigate the role of instructors' communication skills on clinical education of nursing students. Method: This qualitative study using content analysis has been done in 2017-2018. The study population was nursing students of Tabriz School of Nursing and Midwifery. Purposeful sampling consisted of 20 forth and higher semester nursing students. Data was collected through semi-structured interviews. For analyzing data, Conventional content analysis method was used through Maxqda. Results: Four categories are emerged from data analysis include instructor´s Communication facilitating, Facilitate assignment of work to student by a nurse, attracting patient and companion collaboration, and increasing student self-esteem. Clinical instructor´s communication skills create a constructive learning environment in the clinical setting and enable the student to gain positive clinical experiences from this environment. Discussion: The results showed that instructor´s communication skills sometimes play a more important role than the practical skills and theoretical knowledge of instructor in students' clinical learning. Clinical instructors play a key role in attracting the collaboration of those involved in student clinical education. If clinical instructors have high communication skills, students' clinical experiences will be more useful and students will be able to experience easier and more effective learning in clinical settings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم علی افسری ممقانی | E Aliafsari-Mamaghani
Department of Medical-surgical Nursing, Maragheh University of Medical Sciences, Maragheh, Iran
گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی مراغه، ایران

آزاد رحمانی | A rahmani
Department of Medical-surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz , Iran
گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران

هادی حسن خانی | H hassankhani
Department of Medical-surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery ,Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz , Iran
گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران

وحید زمانزاده | V zamanzadeh
Department of Medical - Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz , Iran
گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران

علیرضا ایرج پور | AR irajpour
Department of Critical Care Nursing, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
گروه پرستاری مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-896-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-1991948.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات