این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
طب داخلی روز
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۴۰-۴۸
عنوان فارسی
ارزیابی درونی گروه علوم پایه ی پزشکی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تیپ ۳ در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: بهبود کیفیت آموزش هر دانشگاه وابسته به بهبود کیفیت گروه های آموزشی آن است. بنابراین ارزیابی درونی گروه های آموزشی گامی مؤثر در رشد کیفی نظام آموزش عالی خواهد بود. لذا این مطالعه به منظور ارزیابی درونی گروه علوم پایه ی پزشکی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تیپ 3 در سال 1389 انجام شده است. روش تحقیق: این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی و جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی اعضای هیأت علمی گروه علوم پایه ی پزشکی، مستندات و منابع بود. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف انجام گردید. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد که در تکمیل آن از مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد نیز استفاده گردید و با به کارگیری روش های آمار توصیفی در قالب جداول توزیع فراوانی و شاخص های تمایل مرکزی و پراکندگی، تفسیر و استنتاج صورت گرفت. یافته ها: نتایج ارزیابی نشان داد که بجز عامل پایان نامه ها، فرصت های مطالعاتی و سمینارها که در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، سایر عوامل شش گانه ی مورد مطالعه در حد مطلوب قرار دارند. به طوری که بیشترین امتیاز مربوط به عامل رسالت، اهداف و جایگاه سازمانی (3 از 3) و کمترین امتیاز متعلق به عامل پایان نامه ها، فرصت های مطالعاتی و سمینارها (66/1 از 3) بود . نتیجه گیری: با توجه به اهمیت ارزیابی درونی، گروه آموزشی باید جهت حفظ و ارتقای عامل هایی که وضعیت مطلوبی دارد، تلاش نموده و برای بهبود عواملی که نامطلوب بوده برنامه ریزی نماید. مسؤولین دانشگاه نیز باید شرایط و منابع لازم را برای بهبود وضعیت موجود و دستیابی به بالاترین حد مطلوب فراهم آورند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Internal Evaluation of Department of Basic Sciences in One of the Universities of Medical Sciences in Iran in 2010
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and Aim: The increase of quality of education depends on the improvement of educational groups. Internal evaluation is effective on the development of education quality. So, this study was designed to investigate the internal evaluation of department of basic sciences in medicine in one of the universities of medical sciences in Iran in 2010. Materials and Methods: This research was a descriptive cross-sectional study the population included all faculty members of the department of basic sciences in medicine, the documents and resources. Sampling was based on purpose . A questionnaire was used to collect data which was also completed with interview, observation and document review. The obtained data were analyzed by descriptive statistical methods in the form of frequency distribution tables and indexes of central tendency and dispersion. Results: Evaluation results indicated that all factors except theses, study opportunities and seminars are satisfactory. The total score of the mission, goals, and organization was the highest (3 out of 3) and the lowest score belonged to theses, study opportunities and seminars (1.66 out of 3) . Conclusion: The evaluation plays a fundamental role in quality improvement. Therefore, it is recommended that to preserve and promote the study factors which have favorable situation and plan a program to improve the factors that weren't good. Also, it is recommended that internal evaluation be repeated in certain time periods. The university administrators should provide conditions and resources to improve the situation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین عجم زیبد | hosein ajam zibad
university of medical sciences
استادیار، دکترای بیوفیزیک، گروه آموزشی فیزیک پزشکی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
مجتبی کیان مهر | mojtaba kianmehr
university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
عباسعلی عباس نژاد | abbas ali abbasnezhad
university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
آرش حمزه ای | arash hamzei
university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
علیرضا مسلم | alireza moslem
university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
جلیل مشاری | jalil moshari
university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
محمد حسن مینوییان حقیقی | mohammad hassan minooeian haghighi
university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
رضا احمدی | reza ahmadi
university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-276&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات