این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش نامه ادبیات تطبیقی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱-۱۹

عنوان فارسی بررسی تطبیقی ترکیب بند محتشم کاشانی با اثناعشریات بحر العلوم (ازمنظر واژگانی و مضمونی)
چکیده فارسی مقاله رثای امام حسین (ع) و یاران باوفایش یکی از مضامین رایج میان دو زبان فارسی و عربی است. در بین شعرهایی که در رثای حضرت سیّدالشهداء (ع) به زبان عربی و به پیروی و تقلید از دوازده­بند محتشم به نظم درآمده، می­توان به ترکیب­بند مشهور سیّد محمّدمهدی بحرالعلوم اشاره کرد که در یازده بند سروده شده است. در پژوهش حاضر پس از ذکر مقدّمه­ای مختصر، میزان تأثیرپذیری بحرالعلوم از ترکیب­بند محتشم کاشانی بررسی شده است. در نوشتار پیش رو، اثناعشریات بحرالعلوم در چارچوبی علمی در دو لایۀ مضمونی و واژگانی با ترکیب­بند محتشم به­طور تطبیقی مقایسه و میزان و نوع تأثیرپذیری بحرالعلوم در سرودن ترکیب­بند مشهورش بررسی شده است. شایان ذکر است که این بررسی و تطبیق براساس مکتب فرانسوی انجام شده است. بحرالعلوم با بهره­گیری از مفردات و ترکیبات کلیدی و مضمون­ساز دوازده­بند محتشم، بر غنای شعر خویش افزوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادبیّات تطبیقی، محتشم کاشانی، اثناعشریات، بحرالعلوم،

عنوان انگلیسی رنة لعقود اثنی عشریات محتشم الکاشانی واثنی عشریات بحر العلوم (فی اللّفظ والمضمون)
چکیده انگلیسی مقاله ین (ع) وأصحابه الأوفیاء من المضامین الشّائعة بین اللّغتین الفارسیّة والعربیّة. من الأشعار الّتی أنشدت فی اللّغة العربیّة فی رثاء سیّد الشّهداء، هی المنظومة ذات اثنتی عشرة قطعة للسیّد بحر العلوم الّتی جاری بها اثنی عشریات محتشم الکاشانی. ففی هذا المقال بعد ذکر تمهید موجز، عالجنا تأثّر بحر العلوم بالقطع الاثنتی عشرة لمحتشم الکاشانی فی المستویین المضمون واللّفظ. فی هذه الدّراسة قمنا بالمقارنة بین اثنتی عشرة شعریّة لبحر العلوم والمنظومة ذات اثنی عشر عقداً لمحتشم لنتبیّن مدی التّأثیر الّذی ترکه محتشم علی بحر العلوم فی دراسة ممنهجة علمیّة. جدیر بالذّکر أنّ هذه الدّراسة والمقارنة تمّت فی ضوء المکتب الفرنسی؛ لأنّ هذین الأدبین المتقارنین یرتبطان ارتباطاً تأریخیاً وأنشِدا فی اللّغتین المختلفتین. أغنی بحر العلوم شعره باستخدام الألفاظ والمضامین الموجودة فی اثنی عشریات محتشم.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد پاشایی |
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

مریم بخشی |
استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

پرویز احمدزاده هوچ |
استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://jccl.razi.ac.ir/article_1140_ba6c9dbeea3342e3d2ac76d307e20ca7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-2004765.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات