این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش نامه ادبیات تطبیقی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۵۵-۷۲

عنوان فارسی بررسی نشانه – معناشناختی تطبیقی؛ الشّحاذ نجیب محفوظ و ماهی سیاه کوچولو صمد بهرنگی
چکیده فارسی مقاله در بررسی معناشناختی تطبیقی، شناخت زبان به­مثابه پدیده­ای پیچیده و در حال تحوّل است و چگونگی درک ویژگی­های این پدیده نیازمند رویکردی جزءنگر و ژرف­کاوی در بن­مایه­های زایش، شکل­گیری و تولید واحدهای زبانی است؛ ضرورتی که در گذر زمان با پیشرفت مداوم زبان­شناسی و رشته­های مرتبط بیش از پیش رخ می­نماید. پژوهش حاضر، تحلیلی نشانه - معناشناختی از دو داستان ماهی سیاه کوچولو اثر صمد بهرنگی و الشّحاذ نوشته نجیب محفوظ است و کوشیده است تا فرایند نشانه - معناشناختی این گفتمان را براساس الگوی مطالعاتی گرمس بررسی کند. وجه اشتراک این دو اثر، رهایی از وضعیّت موجود است، قهرمان رمان الشّحاذ (عمر الحمزاوی)، در پی آن است تا از بیماری­ای که به آن دچار شده و هیچ سبب طبیعی و هیچ­گونه عوارضی ندارد، رهایی یابد و برای رهایی و تغییر وضعیّت موجود می­کوشد. در داستان ماهی سیاه کوچولو، ماهی کوچولو که قهرمان داستان است نیز در پی گذر از مرحله­ای است که توقّف در آن را نابودی خود می­داند. این وجه اشتراک، رهایی از وضع موجود، کنش کنش­گر را به تکاپو وامی­دارد و زایش معنایی صورت می­گیرد، نوشتار پیش رو در پی بررسی عناصر اصلی و دخیل در تولید معنا در این دو اثر است؛ روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادبیّات تطبیقی، نشانه - معناشناختی، الشّحاذ، ماهی سیاه کوچولو،

عنوان انگلیسی سة سیمیولو-دلالیة مقارنة بین (الشّحاذ) لنجیب محفوظ و (ماهی سیاه کوچولو) لصمد بهرنگی
چکیده انگلیسی مقاله سة الدّلالة المقارنة لمعرفة اللّغة کظاهرة صعبة المنال فی الدّراسات وأنّها بنموّ وتطوّر مستمر حیث تحتاج هذه الظّاهرة إلی دقّة نظر وتمحیص فی تولید المفردات واشتقاقاتها؛ وهذه ضرورة ملحة علی مرّ الزّمن ومع تطوّر علم اللّغة والفروع المرتبطة، هذا بحث تحلیلی حول سیمیولوجیة الدّلالة المقارنة فی قصّة (ماهی سیاه کوچولو) لصمد بهرنگی و (الشّحاذ) لنجیب محفوظ. تحاول هذه الدّراسة السّیمیو - دلالیة المقارنة تحلیل هذین العملین علی أساس رؤیة «جرمس» والرّکیزة المشترکة فی هذین العملین هی الهروب من الوضع الحالی إلی وضع أحسن، بطل روایة الشّحاذ هو «عمر الحمزاوی» حیث یحاول الهروب من المرض الّذی لم یعرف له سبب ویحاول تغییر الواقع الموجود أمّا فی «ماهی سیاه کوچولو» السّمکة الصّغیرة السّوداء هی بطلة القصّة تحاول الهروب من واقعها المریر إلی أمر أحسن؛ وهذا قاسم مشترک بین هذین العملین حیث الحرکة عند البطل لا تتوقّف ولا تتوانی وبذاک تتولّد المعانی، فی هذا البحث أدرسُ العوامل الرّئیسة والدّخیلة فی تولید المعنی فی هذین الأثرین الأدبیین والمنهج المتبع هو توصیفی - تحلیلی.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نعیم عموری |
دانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://jccl.razi.ac.ir/article_1144_0a685929d136cf62c150510024be5b1a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-2004768.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات