این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
طب داخلی روز
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۸-۳۳
عنوان فارسی
مقایسه وضعیت تحصیلی دانشآموزان فرزند جانباز ۲۵% به بالای مبتلا به PTSD و دانشآموزان فرزند غیرجانباز در استان چهارمحال بختیاری
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: پژوهشهای زیادی در مورد میزان بروز، ویژگیها و دوره Post Stress Trauma Disorder (PTSD) در بازگشتگان از جنگ انجام شده، اما درباره تأثیر PTSD بر اعضای خانواده آنها، مطالعات کمی انجام شده است؛ اما هیچکدام از این مطالعات، وضعیت تحصیلی فرزندان افراد مبتلا به مورد توجه قرار ندادهاند. هدف از این مطالعه مقایسه وضعیت تحصیلی دانشآموزان فرزند جانبازان PTSD و سایر دانشآموزان عادی بود. روش تحقیق: در این مطالعه آیندهنگر، از بین جانبازان 25% به بالای مبتلا به PTSDو دارای دانشآموز در مقطع راهنمایی (دختر یا پسر) تعداد 65 نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند (گروه آزمون). از دانشآموزان همکلاس آنها نیز برای هر مورد، 2 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند (گروه شاهد). با استفاده از میانگین نمرات دانشآموزان در هر درس و نیز میانگین معدل کل آنها مقایسه انجام شد. نمرات دانشآموزان با تعیین میانگین، انحراف معیار و حداقل و حداکثر توصیف شدند. دادهها با استفاده از آزمونهای t-student، Pearson و Chi-Square در سطح معنیداری 05/0P مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: بین میانگین نمرات هر درس و میانگین معدل کل نمرات دانشآموزان در دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت؛ میتوان این عدم تفاوت را ناشی چند عامل دانست. از مهمترین این عوامل نقش مهم همسران جانبازانPTSD در پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها میباشد؛ همچنین حمایتهای بنیاد جانبازان از جانبازان PTSD و خانواده آنها و ... در این امر مؤثر میباشند. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود سازمانهایی چون بنیاد جانبازان به این خانوادهها بخصوص وضعیت تحصیلی فرزندان آنها توجه بیشتری کنند و در جهت رفع مشکلات روانی خود جانبازان و خانواده آنها تلاش بیشتری نمایند؛ همچنین لازم است به همسران آنها به عنوان پشتوانه حمایتی محکم برای فرزندان توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جانباز، PTSD، وضعیت تحصیلی، میانگین
عنوان انگلیسی
The comparative survey of over 25% of war handicapped children students educational condition infected with Post Stress Trauma Disorder (PTSD) and non-war handicapped children students of Chaharmahal-Bakhtiary, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: Background and Aim:Many researches have been done on incidence rate, characteristics and PTSD duration on war handicapped ,but less researches have been done on their family for survey of their students educational condition. This article is to compare the educational condition of PTSD war handicapped children with the other normal students. Materials and Methods: In this perspective study 65 samples were selected randomly from Over %25 war handicapped infected with PTSD from guidance school girls and boys. The control group was selected also from their classmates randomly. 2 students were selected as control group for both cases. The average marks of the students in each lesson (subject) and totally were compared. The student’s marks were described by determining the average, standard deviation, the least and the most marks. The data were analyzed by Pearson, t-student and chi-square with P0.05. Results: The results showed that there was no meaningful difference between each lesson average and total marks of the students in both groups due to some factors such as: the important role of the PTSD handicapped wives in their children education development, war handicapped organization supports from PTSD war handicapped and their family were effective in the run. Conclusion: It is suggested that, war handicapped organization pay more attention and support their family for improving their children better educational condition .It is also necessary to pay more attention to the handicapped wives as a good and strong support for their children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
War handicapped, PTSD, Educational condition, Average
نویسندگان مقاله
غلامرضا شریفی راد | ghr sharifi rad
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده بهداشت، گروه خدمات بهداشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
محمد مطلبی | m. matlabi
محمد حسین تقدیسی | mh. taghdisi
نشانی اینترنتی
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پزشکی آزمایشگاهی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات