این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات برنامه ریزی آموزشی، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۸-۲۵

عنوان فارسی بازارگرایی در آموزش عالی: واکاوی نقش و کارکرد بازاریابی
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر با هدف "تحلیل بازارگرایی در آموزش عالی و واکاوی نقش و کارکرد بازاریابی " از روش کیفی تئوری داده بنیاد استفاده شد. شرکت کنندگان در پژوهش سیاستگذاران، خط مشی گذاران، برنامه ریزان، کارشناسان و پژوهشگران در حیطه آموزش عالی، بازاریابی و بازرگانی بودند. با استفاده از "رویکرد هدفمند" و روش "نمونه گیری گلوله برفی" و "معیار اشباع نظری"  داده­های مورد نیاز با استفاده از مصاحبه­های عمیق با 30 نفر از مشارکت کنندگان جمع آوری  و در قالب سه مرحله کدگذاری آزاد یا باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. بر اساس نتایج پژوهش شرایط علی، مداخله ای و زمینه­ای تاثیرگذار بر رویکرد بازارگرایی در آموزش عالی شناسایی شد که در این میان عوامل ساختاری، مدیریتی-اداری؛ عدم شفافیت و آگاهی نسبت به بازاریابی در آموزش عالی؛ عوامل آموزشی به عنوان شرایط علی و عوامل سیاسی؛ عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی-اجتماعی به عنوان شرایط مداخله ای و هماهنگی بین کارکردی؛  عناصر اثربخش بازاریابی به عنوان شرایط زمینه­ای مشخص شد. بر این اساس بازتعریف سیاستگذاری و برنامه ریزی در آموزش عالی؛ مدیریت بازاریابی داخلی و بیرونی؛ بازار- محوری؛ مدیریت و برنامه ریزی؛ اصول قیمت گذاری و استفاده از فناوری های نوین به عنوان راهبردها و استراتژی­های قابل اجرا ارائه گردید. که در صورت اجرای چنین فرآیندهایی استقرار نظام بازاریابی در آموزش عالی پیامدهایی نظیر تامین منبع درآمد برای دانشگاه؛ بهبود تراز علمی مراکز دانشگاهی و بهره­گیری از الگوی بومی مدیریت دانشگاه را در پی خواهد داشت.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکرد بازارگرایی، بازاریابی، آموزش عالی،

عنوان انگلیسی Market orientation in higher education: analysis of the role and function of marketing
چکیده انگلیسی مقاله In this research, with the aim of "Market-oriented analysis in higher education and analysis role and marketing function" The qualitative method of data theory was used. Participants in the study were policymakers, policymakers, planners, experts and researchers in the field of higher education, marketing, and commerce.  The data was collected with "targeted approach" and "theoretical saturation criterion", and also in-depth interviews with 30 participants and in the form of three stages of free or open coding, Axial, and selective analysis.  According to the results of the research; conditions of causal, context, and intervening that effect on the market- orientation function in higher education were identified. In this line structural and administrative factors; lack of transparency and awareness toward marketing in higher education; educational factors as causal conditions, and political factors; economic factors, socio-cultural factors as interventional conditions, and inter-functional coordination; effective marketing elements were identified as context conditions. Based on this, redefining policy and planning in higher education, internal and external marketing management, market orientation, management and planning, pricing principles and the use of new technologies as applicable strategies presented. If such processes are implemented, the establishment of a marketing system in higher education will have consequences such as providing university income, improving the academic level of academic centers and exploiting the native model of university management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Marketing, Market - orientation approach, Higher Education

نویسندگان مقاله گل افروز رمضانی |
گروه علوم تربتی دانشگاه کردستان

نعمت اله عزیزی |
عضو هیأت علمی / دانشگاه کردستان

مریم شفیعی سروستانی |
عضو هئیت علمی دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://eps.journals.umz.ac.ir/article_2326_c90823c8e6e338fb6e83e076c2a81c4c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-2013122.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات