این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پزشکی قانونی، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۲۱-۲۸

عنوان فارسی بررسی آماری قربانیان حوادث رانندگی نوروز ۱۳۸۷ (۲۵ اسفند ۸۶ الی ۱۵ فروردین۸۷)
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: بیشترین حجم تردد خودروها در سطح جاده های کشور مربوط به تعطیلات نوروزی است. هر ساله تدابیر ترافیکی خاصی در این زمینه پیش بینی می-شود، لذا بررسی وضعیت تلفات رانندگی این ایام از اهمیت خاصی برخوردار است. روش بررسی: اطلاعات 1558 نفر از قربانیان تصادفات نوروز سال 87 که در پرسشنامه های از پیش طراحی شده تکمیل شده بود، توسط گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: این بررسی نشان می دهد 4/73% از متوفیان مرد بوده اند. از لحاظ محل فوت، 4/61% قربانیان قبل از رسیدن به بیمارستان و 7/37% در بیمارستان فوت کرده-اند. بیشترین گروه افراد متوفی با 3/43% سرنشین خودرو یا ترک وسیله نقلیه بوده اند و عمده افراد متوفی در جاده های برون شهری (8/67%) تصادف کرده اند. 2/47% افراد کمتر از 30سال، 30%، 30 تا 49 سال و 5/22% بالای 50 سال داشته اند. اصلی ترین علت مرگ ضربه به سر (2/58%) و بیشترین خودرو مورد استفاده قربانیان، سواری (9/42%) و سپس موتورسیکلت (8/22%) گزارش گردیده است. 8/61% از عابران متوفی با سواری و 9/14% با وانت بار تصادف کرده اند. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که به علت تفاوت گروه های پرخطر و نحوه وقوع تصادف در استان های مختلف کشور، روش های متفاوتی به منظور مداخله در هر استان باید در نظر گرفته شود. از آنجا که ضربه به سر عامل اصلی فوت بوده و موتورسواران بیش از دیگران به این علت فوت کرده اند، لذا توجه بیشتر به موضوع کلاه و کمربند ایمنی در کاهش تلفات ضروری به نظر می رسد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادفات رانندگی، وسیله نقلیه، علت فوت، نوروز

عنوان انگلیسی Traffic Casualties, Motor Vehicle, Cause of Death, Noruz
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: Most motor vehicle traffic on roads is at Noruz holidays which specific traffic regulations anticipated for it every year, therefore it is especially important to study the traffic casualties of this time. Materials & Methods: The information gets from 1558 number of the dead at Noruz of 2008 which was filled up in a pre prepared questionnaires and analyzed by statistical department of LMO. Findings: This study shows that 73.4% of the dead were male. From place of death point of view, 61.4% of them died before arrival in hospital and 37.7% died inside hospital. Most of them were motor vehicle passengers (43.3%), and also have road accidents (67.8%). 47.2% of them were -30 years old, 30% between 30 to 49 years old and 22.5% +50.The major cause of death was head injury (58.2%) and the most motor vehicles which be used by the dead was automobile (42.9%) and after that, was motorcycle (22.8%). 61.8% of the dead passers-by collided with automobile and 14.9% with van. Conclusion: This study showed that because of difference among high risk groups and the quality of occurring accident in different states of Iran, various interfering methods must be done in each state. Since head injury is the first cause of death and motorcyclists died of it more than other groups, more observation is necessary to seat belt and safety helmet in reducing mortalities..
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی خادمی |


سعداله مرادی |



نشانی اینترنتی http://www.sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-112&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده forensic medicine
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات