این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
طب داخلی روز
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۱-۱۵
عنوان فارسی
تأثیر آموزش تغذیه و آهنیاری هفتگی بر میزان یادگیری دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر گناباد
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: کمبود آهن و کمخونی ناشی از فقر آهن یکی از مهمترین مشکلات تغذیهای و بهداشت عمومی در جهان به شمار میرود. براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، درحدود دو میلیارد نفر از مردم جهان به کمخونی مبتلا میباشند. نوجوانان و بخصوص دختران از جمله گروههای آسیبپذیر و در معرض خطر کمخونی میباشند. پیامدهای زیانبار کمخونی فقر آهن از جمله کاهش ضریب هوشی، کاهش قدرت یادگیری، اختلال در رشد جسمی و در نهایت کاهش توانمندیهای ذهنی و جسمی، روند توسعه کشورها را به خطر انداخته است. مطالعه حاضر در همین راستا و با هدف تعیین اثر آموزش تغذیه مناسب و آهنیاری هفتگی بر میزان یادگیری دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر گناباد انجام شد. روش بررسی: این مطالعه تجربی در سال 1382 انجام شد؛ نمونهگیری در 10 دبیرستان به طور خوشهای از نقاط مختلف شهرستان انتخاب گردید؛ نمونهها به طور تصادفی از بین پایههای اول تا سوم به تعداد 385 نفر انتخاب و به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. به افراد گروه مورد آموزشهای لازم در مورد تغذیه مناسب و غذاهای حاوی آهن داده شد؛ همچنین به همه آنها هر هفته در یک روز خاص یک عدد قرص فروس سولفات 150 میلیگرمی به مدت شانزده هفته داده شد. اطلاعات فردی (دموگرافیک) و آزمون استاندارد سرعت و دقت یادگیری با استفاده از پرسشنامه از هر دو گروه در ابتدا و انتهای دوره پژوهش (به فاصله هجده هفته) جمعآوری گردید؛ به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای آماری Chi-Square، t مستقل و t زوج، استفاده شد. یافتهها: در ابتدای پژوهش هیچگونه ارتباط معنیداری بین اطلاعات فردی و نمره یادگیری دانشآموزان وجود نداشت (05/0P>)؛ اما سطح یادگیری در پایان مطالعه نسبت به ابتدای مطالعه و پژوهش در هر دو گروه افزایش داشت و این رقم در گروه مورد، بیشتر از گروه شاهد بود؛ همچنین ارتباط بین آهنیاری و آموزش تغذیه مناسب و میانگین نمره کل نشان داد که میانگین نمره در گروه شاهد از 89/43 به 8/69 و در گروه مورد از 80/44 به 4/72 افزایش داشته است. نتیجهگیری: یافتههای این تحقیق نشانگر افزایش میانگین نمره در هر دو گروه مورد مطالعه بود؛ اما در گروه مورد افزایش بیشتری وجود داشت؛ بدین معنی که آهنیاری شانزده هفتهای بر افزایش میانگین نمره یادگیری (سرعت و دقت) تأثیر مثبت داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تغذیه مناسب، آهنیاری هفتگی، یادگیری
عنوان انگلیسی
Influence of nutrition training and weekly iron supplementation on the rate of girl student learning of Gonabad high schools
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Iron deficiency, iron deficiency anemia is one of the main nutrition problems and public health in the world. Teenagers especially daughters are those who are in the risk of anemia. Side – effects of anemia like decrease of IQ and learning ability and physical growth disorders that cause retardation of mental and physical capabilities at last endanger development of countries. This research has been done to determine the influence of nutrition training and weekly Iron supplementation in the rate of girl learning of Gonabad high schools. Materials and Methods: In this experimental study 10 high schools were chosen in cluster from different parts of Gonabad. The samples were 385 students from grade one, two and three. After data were collected by using a questionnaire for demographic data and a standard test of speed and accuracy of learning. Finally all data were analyzed. Results: Statistic analysis and findings of this study showed that there is not any relationship between demographic data and student learning scores based on chi-square test. But at the end of the study learning level increased in both groups and it was more in the case group. Also using independent T and even T for suit nutrition training showed that average score increased from 44.80 to 72.4, in the case group, but in the control group it's increased from 43.89 to 69.8. Conclusion: These average scores show that we have increase in both groups, but it is more in case group. That means 16- week iron supplementation has a positive effect on the increase of average learning score.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Optimum nutrition, Weekly iron supplementation, Learning
نویسندگان مقاله
هادی سالاری | h. salari
گناباد- میدان غدیر- دانشکده علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
طیبه ریحانی | t. rehani
نشانی اینترنتی
http://hms.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-113&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پزشکی داخلی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات