این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۲۱-۴۶

عنوان فارسی طراحی مدل توسعه صنایع کوچک و متوسط مورد مطالعه: صنایع غذایی و آشامیدنی
چکیده فارسی مقاله با توجه به نقش مهم صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی کشورها، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل فرآیند توسعه صنایع کوچک و متوسط کشور در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی است. جهت طراحی مدل مذکور از روش‌شناسی «نظریه برخاسته از داده‌ها» استفاده شده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری و انجام 14 مصاحبه نیمه ساختاریافته با متولیان توسعه صنایع کوچک و متوسط در کشور و مطالعه اسناد سازمانی منابع اطلاعاتی مورد نیاز جمع‌آوری شد. سپس با انجام کدگذاری باز، محوری و گزینشی مدل توسعه صنایع کوچک تدوین شد. بنا بر نتایج پژوهش، توسعه صنایع کوچک و متوسط مستلزم طیف وسیعی از اقدامات است که طی مراحل هفت‌گانه بهبود فضای کسب‌وکار، توسعه زیرساخت،‌ توسعه بازار، توسعه و رسوخ‌ فناوری، توسعه منابع انسانی، حمایت‌ مالی و شبکه‌ای انجام می‌شود. بستر اقتصادی، سیاسی‌ـ‌قانونی،‌ فنی،‌ فرهنگی‌ـ‌اجتماعی، طبیعی و توان حمایتی دولت و همچنین مزیت نسبی و وضعیت موجود صنعت نیز بر مراحل هفت‌گانه فوق تاثیرگذارند. مهم‌ترین منافع توسعه صنایع کوچک و متوسط ارتقای رقابت‌پذیری این صنایع از طریق ارتقای بهره‌وری، نوآوری و ارزش ‌افزوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing a Model for Development of Small and Medium-sized Enterprices (SME): The Case of Food and Beverage Industries
چکیده انگلیسی مقاله Given the significant role of small and medium-size industries in any country’s economic development, this research aims to design a model of market development for small and medium-size food and beverage industries. “Grounded Theory” was applied to design the model. For that purpose, the required data were collected through theoretical sampling, semi-structured interviews with 14 state managers of developing small and medium-sized industries, and studying organizational documents. Based on the results, the development of those industries involves a wide range of activities including: business environment improvement, development of infrastructures, market expansion, technology development, human resource development, financial resource and networks. Such factors as economic, political-legal, technical, sociocultural, environmental, together with government support, value chain and current status of industry all affect those activities. Advancement of competitiveness through increasing productivity, innovation and added value are among the most significant outcomes of SMEs development.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طهمورث حسنقلی پور | tahmores hasangholi pour
management school, university of tehran, iran
تقاطع چمران و جلال آل احمد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمد جواد ایروانی | mohammad javad iravani
management school, university of tehran, iran
تقاطع چمران و جلال آل احمد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمدرضا نوتاش | mohammad reza notash
university of industries and mines of iran.
تقاطع چمران و جلال آل احمد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مرتضی انوشه | morteza anoosheh
management school, university of tehran, iran
تقاطع چمران و جلال آل احمد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید مجتبی موسوی نقابی | seyyed mojtaba mousavi neghabi
management school, university of tehran, iran
تقاطع چمران و جلال آل احمد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1575-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202067.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات