این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۶۳-۸۴
عنوان فارسی
تاثیر عوامل درونسازمانی و برونسازمانی (سیاستهای کلان اقتصادی) بر رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاههای منتخب ایران
چکیده فارسی مقاله
با توجه به ضرورت مدیریت دانش و تجاریسازی آن و تغییر در ماهیت تولید اقتصادی در عصر حاضر، دانشگاه به عنوان نهاد عمده تولید دانش، نقش جدیدی در توسعه اقتصادی پیدا کرده و برای ایفای این نقش، تبدیل دانشگاه به دانشگاه کارآفرین ضرورت پیدا کرده است. در دانشگاه کارآفرین، مدیران به عنوان مهرههای اصلی و هسته تصمیمگیریها، میباید از تواناییها و قابلیتهای ویژه و به عبارتی از مهارتهای کارآفرینانه برخوردار باشند. بنابراین انگیزش و ترغیب مدیران برای به فعلیت رساندن قابلیتهای آنها اهمیت زیادی دارد. از آنجا که بروز رفتارهای کارآفرینانه از یک سو تحت تاثیر فضای کارآفرینی اقتصاد و از سوی دیگر تحتتاثیر فضای کارآفرینی سازمان قرار دارد، در این پژوهش دو گروه عوامل درونسازمانی و برونسازمانی (سیاستهای اقتصادی) در نظر گرفته شده و تاثیر این عوامل بر رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاههای منتخب ایران مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که به روش مقطعی و با کمک راهبرد پیمایش صورت گرفته است. جامعه آماری شامل دانشگاههای شریف، شهید بهشتی، امیرکبیر، علم و صنعت و دانشگاه خوارزمی بوده و حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران 209 نفر برآورد شده است. برای تحلیل آماری از تحلیل عاملی، مدل معادلات ساختاری، آزمون ناپارامتری فریدمن و آزمون گردش استفاده شده است. نتایج نشان میدهد عوامل درونسازمانی آزادی عمل و استقلال کاری، دسترسی زمانی و مرزهای سازمانی، بر رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاههای منتخب تاثیری مثبت و معنادار داشته و در مقابل عامل درونسازمانی پاداش و تقویت و سیاستهای پولی، مالی و ارزی دولت، اثری منفی و معنادار بر رفتار کارآفرینانه مدیران مذکور داشته است. از میان متغیرهای مورد بررسی، تاثیر حمایت مدیریت و سیاست تجاری بر رفتار کارآفرینانه مدیران بیمعنا بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effects of Intra-organizational and Extra-organizational Factors (Macro- economic Policies) on Middle Managers’ Entrepreneurial Behavior in Selected Iranian Universities
چکیده انگلیسی مقاله
In regards to the urgency of knowledge management, commercializing it and changes in the nature of economical production today, universities as the major institution of producing knowledge, play a new role in economic development. To materialize this role, they need to be transformed into entrepreneurial universities. In such universities, managers are the main players in decision making; therefore, they should possess special abilities and capabilities including entrepreneurial skills. Consequently, it is essential to motivate these managers to bring their capabilities into action. Since the development of entrepreneurial behavior is affected by economic entrepreneurial climate, on the one hand, and organizational entrepreneurial climate, on the other, two sets of internal/external factors were determined in this research and their effects on entrepreneurial behavior of middle managers of selected universities of Iran were studied. The present study is a correlational survey and has used cross-sectional method. The statistical population consisted of middle managers of Sharif University, Beheshti University, Amir Kabir University, Science and Technology University and Kharazmi University. The sample size was 209, estimated by Cochran’s formula. In order to analyze the data, factor analysis method, structural equations, and Friedman’s non-parametric test were used. Results show that such internal factors as freedom of action, working independence, time availability and organizational boundaries have positive and significant effect on entrepreneurial behavior of middle managers of selected universities, but factors like bonuses, reinforcement, and monetary, fiscal and currency policies of government have negative and significant effect on entrepreneurial behavior. From among all variables studied, top management support and business policies show no significant effect on entrepreneurial behavior.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالفضل شاه آبادی | abolfazl shahabadi
department of economics and social science, bu-ali sina university, hamedan
همدان - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی - گروه اقتصاد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
شقایق شهبازی | shaghayegh shahbazi
institute for humanities and cultural studies, tehran, iran.
پژوهشگاه علوم انسانی
حسین سهرابی وفا | hossein sohrabi vafa
allameh tabataba›i university, tehran, iran.
تهران - دانشگاه علامه طباطبائی - دانشکده اقتصاد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1531-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202069.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات