این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۸۵-۱۰۶
عنوان فارسی
ارزیابی و اولویتبندی شاخصهای رقابتپذیری صنعت گردشگری ایران
چکیده فارسی مقاله
فضای رقابتی به وجودآمده در صنعت گردشگری بینالمللی، ضرورت توجه به توان رقابتی مقاصد را خیلی زود نمایان کرد. افزایش توان رقابتی که منجر به حفظ و افزایش سهم بازار میشود، هدف اصلی بسیاری از مقاصد گردشگری دنیا قرار گرفته است. از اینرو پژوهش حاضر سعی کرده با استناد به تئوریهای نوین رقابتپذیری گردشگری و استفاده از روش پیمایشی، یک رهیافت کمی را برای 1. ارزیابی شاخصهای رقابتپذیری صنعت گردشگری و 2. اولویتبندی اقدامات لازم جهت افزایش توان رقابتی ارائه کند. پرسشنامه مورد استفاده بر اساس مدل مفهومی رقابتپذیری مقصد ریچی و کراچ تبیین شد و برای تعداد 60 استاد و دانشجوی رشته گردشگری (در مقطع ارشد و دکترا) که اطلاع کافی از علم گردشگری و صنعت گردشگری ایران داشتهاند، فرستاده شد. از این تعداد 45 پرسشنامه برگشت داده شد که پنج تای آنها معیوب تشخیص داده شده و 40 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. لازم به ذکر است که پرسشنامه به دو بخش پیمایش «وضعیت» و «اهمیت» شاخصهای رقابتپذیری صنعت گردشگری تقسیم شده بود. با بررسی اطلاعات بهدست آمده مشخص شد بیشتر شاخصهای رقابتپذیری صنعت گردشگری کشورمان در شرایط بسیار نامطلوبی به سر میبرند. شاخصهای بازاریابی، وجود معاونت ممیزی مقصد، کنترل و ارزیابی، برنامه مترقی توسعه گردشگری، عزم سیاسی مسئولان به ترتیب در بدترین شرایط قرار داشتند. شاخصهایی که در بهترین شرایط نسبت به دیگر شاخصها قرار داشتهاند به ترتیب فرهنگ و تاریخ، آب و هوا و جاذبههای طبیعی، مهماننوازی، پیوندهای قومی، مذهبی و اقتصادی و هزینه/ارزش خدمات و کالاها هستند. در ادامه پژوهش با استفاده از اطلاعات به دستآمده از پیمایش و به کار بردن آنها در ماتریس تحلیل اهمیت/عملکرد، اولویتهای صنعت گردشگری کشور مشخص شد. برای فرموله کردن نظرات 40 تن از خبرگان گردشگری به منظور تعیین اولویتهای این صنعت، از یک رهیافت کمی استفاده شد که در خلال پژوهش به طور کامل توضیح داده میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessing and prioritizing the factors affecting the tourism industry competitiveness in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The competitive environment of international tourism industry has exposed urgent need for focus on this area. Increasing competitive capability, which can lead to maintaining and increasing market share, has become a major goal world over. Hence, the present study tries to present a quantitative approach, based on major tourism competitiveness theories and reliable survey methods, to (1) assess the factors affecting competitiveness in tourism industry, and (2) provide prioritized actions to increase destination competitiveness. The questionnaire used is based on Crouch and Ritchie’s Conceptual Model of Destination Competitiveness. Questionnaires were sent to 60 lecturers and students (graduate and doctoral) possessing sufficient knowledge of tourism science and tourism industry in Iran. 45 questionnaires were returned, among which 5 were incomplete; therefore, 40 questionnaires were analyzed. It should be noted that the survey questionnaire was divided into two sections, “condition” and “importance” of factors affecting the competitiveness of the tourism industry. According to the findings, most of the factors affecting Iran’s tourism industry competitiveness are in extremely poor condition. Such factors as marketing destination auditing, monitoring and evaluation, advanced tourism development plan and political will all show consecutively the worst condition. Factors that relatively have the best condition are consecutively culture & history; climate; physiography; hospitality; ethnic, religious, economic cohesion; and finally, cost/value of goods and services. Then, using importance/Performance matrix as well as a quantitative approach, tourism industry priorities were determined.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
برزین جعفرتاش امیری | barzin jafartash amiri
farabi campus of tehran university
پردیس فارابی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نسترن پویان زاده | nastaran puyanzadeh
semnan university
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1335-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202070.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات