این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۱۰۷-۱۳۰
عنوان فارسی
بررسی رابطه میان ذهنیت فلسفی با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه مدیران مدارس
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه مدیران و معاونان مدارس است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفیـهمبستگی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی مدیران و معاونان مدارس متوسطه سال 92-93 شهر ارومیه در نظرگرفته شده است (N=240) که با استفاده از نمونهگیری تصادفی تعداد 148 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای ذهنیت فلسفی و ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه پاسخ دادند. برای تعیین روایی پرسشنامهها از نظرات متخصصان استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 و 85/0 محاسبه شد. یافتههای به دستآمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی کانونی نشان داد که ابعاد ذهنیت فلسفی رابطه معناداری با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه مدیران و معاونان دارند. تحلیل کانونی دو مجموعه معنادار بین ذهنیت فلسفی و ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه را نشان داد که در این مجموعه، ابعاد جامعیت، تعمق و انعطافپذیری رابطه معناداری با خلاقیت، مخاطرهپذیری، نیاز به توفیق و جایگاه کنترل داشتند. بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت هر چقدر مدیران و معاونان از ذهنیت فلسفی بالایی برخوردار باشند توان کارآفرینی نیز در آنها افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between Philosophical Mindedness and Entrepreneurial Personality Characteristics among Secondary School Principals
چکیده انگلیسی مقاله
This research intends to study the causal model of relationship between cultural intelligence, organizational citizenship behavior and organizational commitment among the high-school teachers of Naghadeh city. The research method is descriptive-correlational. The population consisted of all high-school teachers of Naghadeh and the sample size was 202, selected by stratified random sampling. Data was collected by the use of three standardized questionnaires: Cultural Intelligence Questionnaire (Ang, et al.), Organizational Citizenship Behavior Questionnaire (Podsakoff, et al.) and Organizational Commitment Questionnaire (Allen and Meyer). Research data was analyzed by LISREL and SPSS softwares. The results of structural equations show that the direct effect of cultural intelligence on organizational commitment (0.39) is positive and significant, the direct effect of cultural intelligence on organizational citizenship behavior (0.61) is positive and significant, and the direct effect of organizational citizenship behavior on organizational commitment (0.34) is positive and significant. The indirect effect of cultural intelligence on organizational commitment, with the mediating role of organizational citizenship behavior (0.43), is positive and significant and finally, the total effect of cultural intelligence on organizational commitment (0.38) is positive and significant.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهناز مهاجران | behnaz mohajeran
urmia university
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
علیرضا قلعه ای | alireza ghalee
urmia university
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
مطهره حمزه رباطی | motahhareh hamzerobati
urmia university
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
کلثوم نامی | kulsom nami
urmia university
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
عبدالرزاق نعمتی | abdolrzagh nemati
urmia university
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1241-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202071.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات