این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۱۳۱-۱۵۶
عنوان فارسی
الگوی علّی روابط بین مهارتهای زندگی، خودکارآمدی جمعی و رضایت زندگی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر متغیرهای مولفههای مهارتهای زندگی و خودکارآمدی جمعی بر رضایت از زندگی به روش تحلیل مسیر در میان دبیران متوسطه ناحیه 1 شهر ارومیه انجام شد. در این پژوهش توصیفی-همبستگی، جامعه آماری پژوهش تمام دبیران زن و مرد مدارس دولتی متوسطه ناحیه 1 ارومیه بودند. از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده متناسب با حجم جامعه آماری دبیران مدارس مختلف استفاده شده است. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه تعدیلشده مهارتهای زندگی ساعتچی و همکاران، پرسشنامه کارآمدی جمعی معلمان گودارد و همکاران و پرسشنامه رضایت از زندگی داینر و همکاران استفاده شد. استفاده از روش آلفای کرونباخ نشان داد ابزارهای به کاررفته در پژوهش از اعتبار و ثبات بالایی برخوردارند. ضریب پایایی مهارتهای زندگی، خودکارآمدی جمعی و رضایت از زندگی به ترتیب 92/0، 83/0 و 82/0 محاسبه شدند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد خودکارآمدی جمعی معلمان بر رضایت از زندگی آنان اثر مستقیم مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج به دستآمده از پژوهش نشان داد که ارتباط موثر، تصمیمگیری، تفکر انتقادی از مولفههای مهارتهای زندگی بر خودکارآمدی جمعی اثر مستقیم مثبت و معنادار دارد. نتایج دیگری نشان داد ارتباط موثر، تصمیمگیری و تفکر انتقادی اثر غیرمستقیم بر رضایت از زندگی در میان معلمان دارند. همچنین نتایج به دستآمده نشان داد خودکارآمدی جمعی معلمان با خودآگاهی، روابط بینفردی، ارتباط موثر، مدیریت هیجان، تصمیمگیری، حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر انتقادی رابطه مثبت و معناداری دارد و خودکارآمدی جمعی با رضایت از زندگی نیز رابطه مثبت و معناداری دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
predicting the relationship between life skills components and collective efficacy with life satisfaction among secondary school teachers in District 1 Urmia City 91-92 Academic year
چکیده انگلیسی مقاله
This study aims to investigate the effects of such components as life skills and collective efficacy on life satisfaction among the secondary school teachers of district one in Urmia city. The statistical population in this descriptive-correlational study included all male and female teachers. The subjects were selected through stratified random sampling method in proportion to the statistical population of teachers in different high-schools. Data were collected using the adjusted questionnaires of Life Skills by Saatchi et al., the Collective Teacher Efficacy Scale by Goddard et al., and the Satisfaction with Life Scale by Diener et al. Cranach’s alpha indicated that the tools used in the study were of high reliability and stability. The reliability coefficient of life skills, collective efficacy, and satisfaction with life were calculated as 0.92, 0.83, and 0.82, respectively. The results of path analysis show that teachers’ collective efficacy has a significant positive direct effect on their life satisfaction. Moreover, the results of this study show that effective communication, decision making, and critical thinking, as the components of life skills, have a significant positive direct effect on collective efficacy. Other results show that effective communication, decision making, and critical thinking have an indirect effect on life satisfaction. Based on other results, teachers’ collective efficacy has a significant positive relationship with self-awareness, interpersonal relationships, effective communication, managing emotion, decision making, problem solving, creative thinking, and critical thinking. Moreover, collective efficacy has a significant positive relationship with life satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن قلاوندی | hassan galavandi
urmia unversity
دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه (Islamic azad university of urmia)
خسرو صفدری | khosro safdari
curriculum development
دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه (Islamic azad university of urmia)
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-72-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202072.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات