این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۱۱۷-۱۴۰

عنوان فارسی شایسته سالاری ادراک شده مدیران و توانمندسازی شناختی کارکنان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر مرتبط با شایستگ یهایِ رفتاری و سازمانیِ کارکنان و در حوزه رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی طرح و اجرا شده است. هدف اصلی پژوهش بررسی ارتباط بین فرآیند ادراک شایست هسالاری مدیران و توانمندسازی شناختی نیروی انسانی است. به این منظور، کارکنانِ شاغل در ناجا حوزه استان کردستان به عنوان جامعه آماری لحاظ و مورد بررسی قرار گرفته اند. مطالعه از منظر هدف، کاربردی و از دیدِ روشِ گردآوری اطلاعات، از انواع پژوه شهای توصیفی -همبستگی به شمار می آید. جهت گردآوری داد ههای پژوهش، از روش میدانی استفاده شده است. بر این اساس، ب هترتیب پرسشنام ههای شایسته سالاری با اصلاحات ) 2006 ( شامل 21 سوال و توانمندسازی شامل 16 سوال جهت توزیع در جامعه آماری به کار برده شد. پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرونباخ برای دو متغیر مذکور به ترتیب برابر با 91 / 0 و 88 / 0 محاسبه و تایید شد. استاندارد بودن پرسشنام هها و هنجاریابی آنها در پژوه شهای داخلی، روایی آزمون را تامین کرد. یافت ههای نهایی حاصل از تحلیل آماری پژوهش در نرم افزار آماری علوم اجتماعی، حاکی از وجود ارتباط معن ادار، بین ادراک از شایسته سالاری مدیران و توانمندسازی کارکنان در مراکز انتظامی حوزه استان کردستان است. همچنین مطابق با نتایج دیگر مطالعه، متغیر وابسته یعنی توانمندسازی کارکنان، با تمامی ابعاد شایسته سالاری، شامل شایست هخواهی، شایست هسنجی، شایست هشناسی، شایست هگزینی، شایست هگماری، شایسته پروری، شایسته داری رابطه معن ادار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship Between Meritocracy Perceived by Managers and Personnel Cognitive Empowerment/
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this paper was to evaluate the relationship between meritocracy as perceived by managers and personnel cognitive empowerment. To reach this end, all managerial and non-managerial staff of the Iranian Police Dept. in Kurdistan Province were selected as the subjects of the study. The research method was descriptive-correlational and the study was considered to be an applied research. Accordingly, it was an applied survey. In order to collect data to measure the basic concepts of the research, Peerce and Tsui’s Meritocracy Questionnaire (2006) and Spreitzer’s Personnel Cognitive Empowerment Questionnaire (2005), respectively including 21 and 16 questions, were used. Cronach’s alpha coefficients of 0.91 and 0.88 showed the Reliability of the two questionnaires. Content validity test, too, was applied to complete the standardization of the questionnaires. The final results of the research, based on SPSS software, show that there is significant relationship between meritocracy perceived by managers and employee empowerment. Besides, further conclusions show the same relationship between the dependent variable of empowerment and all dimensions of the independent variable, which are recruiting the merited, testing the merited, screening the merited, selecting the merited, appointing the merited, developing the merited and retaining the merited.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سامان شیخ اسماعیلی | saman shaeekh esmaili
islamic azad university of sanandaj
دانشگاه آزاد و احد سنندج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سنندج (Islamic azad university of sanandaj)

کاوه حسنی | kaveh hasani
islamic azad university of sanandaj
دانشگاه آزاد و احد سنندج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سنندج (Islamic azad university of sanandaj)

سیامک نرگسی | siamak nargesi
islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گیلان غرب
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-231-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202087.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات