این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۳-۲۸

عنوان فارسی سیاستهای گسترش آموزش عالی در سالهای اخیر : توسعۀ ظرفیت یا اتلاف منابع ؟
چکیده فارسی مقاله خالی‌ماندن ظرفیتهای کاردانی و کارشناسی در دو سال گذشته از سوی مسئولان نظام آموزش عالی، نشانگر پیروی از الگوی نامناسب توسعه آموزش عالی و بیانگر اتلاف منابعی است که از چند عامل ناشی شده است. بیان این حقایق از سوی مسئولان نظان آموزش عالی و تداعی نتایج پژوهشهای انجام شده در ده سال قبل در مؤسسۀ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، ما را برآن داشت تا با مروری بر آن نتایج و اشارهای به حقایق موجود، این حقیقت را واکاوی و برای توجه به روندها و اعتماد و دقت در کاربست نتایج پژوهشها، دوباره توصیه‌هایی را بیان کنیم. این بررسی نشان داد که اولین و بارزترین انحراف صورت گرفته در سیاستهای توسعه‌بخش، گسترش بی‌رویۀ جریان های موازی آموزش عالی دولتی حضوری بدون رعایت ساختار پیشنهادی بر حسب گروه و مقطع و اثربخشی ضعیف دوره های علمی کاربردی است. پس از آن، عدم حمایت عملی از دورههای تحصیلات تکمیلی در قطبهای کیفی آموزش عالی، ابقای تمرکز و مداخله غیر عادی، مسیرهای موازی با عملکرد فراقانونی و تداخل در وظایف، فقدان یک نظام ارزشیابی کیفیت و اعتباربخشی آموزش عالی در سطح ملی است و تداوم روندهای نامطلوب توسعۀ بخش خصوصی، همچنان مانع تحقق نقش کارا و رقابتی آنها در قالب یک الگوی نخبهگرای پاسخ‌گو به نیازهای توسعۀ پایدار است. در پایان، اصول کلی توسعۀ ظرفیت متوازن و کارآمد شرح داده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Expansion Policies in Higher Education:Capacity Building or Resource Wasting?
چکیده انگلیسی مقاله Vacant capacities in undergraduate education in the past two years , represents following inappropriate development patterns of higher education and waste of resources .To recognize several factors that leads to this , we investigated the results of attached studies in 2001 at institute for research and planning in higher education(IRPHE). Referring to that studies and analyzing relevant information and data ,indicates that the first obvious deviation has occurred in sub-systems of public higher education . secondly , the graduate level has not benefiting enough support in quality center of excellence .Also, there is nonessential intervention at macro-level planning and extra-legal operation and interfere with the duties and most serious is the lack of quality assessment and accreditation constitutions .so, there is some outlooks about deviation from development policies mentioned . Meanwhile , considering new paradigm of constant development , higher education must follow a proportional tree dimension pattern with special emphasis on socio-economic sphere and capacities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه قارون | maasumeh gharun
مؤسسۀ پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1-465&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-202106.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات